Ulepszanie dziecka
Dzieci miewają problemy z czytaniem, bywają nieśmiałe, czasem posługują się lewą ręką skuteczniej, niż prawą. Wiele ośrodków badawczych analizuje takie sprawy i próbuje znaleźć rozwiązania z korzyścią dla dziecka.
Dziecko chętniej posługuje się lewą ręką, niż prawą? Naukowcy ustalili, że nie jest winą tzw. mańkutów, iż ich lewa ręka jest sprawniejsza - odpowiadają za to geny. Wg opublikowanych na początku sierpnia br. ustaleń naukowców z uniwersytetu w Oksfordzie, za leworęczność odpowiada gen LRRTM1. Odgrywa on kluczową rolę w zarządzaniu, które obszary mózgu są odpowiedzialne za takie funkcje, jak mowa czy emocje. U ludzi praworęcznych funkcje językowe realizuje lewa półkula, a emocjonalne prawa - u osób leworęcznych jest na odwrót. Jeszcze niedawno leworęczne dzieci z zasady "przestawiano" na praworęczność, dziś postępuje się tak rzadko. I słusznie, bo według podanych w lipcu br. wyników badań zespół dr Stefana Kloppela z Uniwersyteckiego College'u Londyńskiego, mózgi osób leworęcznych przyuczonych do praworęczności pracują z większym obciążeniem. Testy wykazały, że w trakcie pisania u osób naturalnie praworęcznych aktywna jest lewa półkula mózgu, a u leworęcznych "przestawionych" na praworęczność aktywna jest po części i lewa i prawa półkula.
Zalecenia w sprawie nieśmiałych
Dziecko jest nieśmiałe, woli schować się, niż wyjść na pierwszy plan? I z tym można sobie poradzić, byle zachować zdrowy rozsądek. Brytyjskie Ministerstwo Edukacji wprowadziło na ten rok szkolny zalecenia w sprawie nieśmiałych dzieci. Według ministerialnych wytycznych, nauczyciele nie powinni zachęcać uczniów, aby ci zgłaszali się do odpowiedzi przez podniesienie ręki, bo taka metoda szkodzi nieśmiałym dzieciom. Założenie to wynika z badań ekspertów, które wykazały, że niektóre dzieci w wieku 7-11 lat odstają w szkole od rówieśników, bo unikają zwracania na siebie uwagi. Takie dzieci są mało asertywne i wolą na lekcjach pozostawać "niewidzialne". Według brytyjskiego resortu edukacji, do takich dzieci potrzebne jest odmienne podejście, aby mogły osiągnąć postępy w nauce. Zaproponowano więc nauczycielom inne strategie, np. dokonywanie wyboru ucznia, który ma udzielić odpowiedzi, danie uczniowi pewnego czasu do namysłu przed udzieleniem odpowiedzi, lub też zachęcanie uczniów, by w parach omawiali odpowiedź na pytanie zadane przez nauczyciela.
Kłopoty z czytaniem
Tadeusz Oszubski