Wystawa, jakiej jeszcze nie było. "Björk Digital" w Poznaniu
Art&Fashion Forum by Grażyna Kulczyk odbywa się w Poznaniu już od jedenastu lat. I choć formuła festiwalu ulegała wielokrotnie modyfikacjom, istota wydarzenia pozostaje niezmienna: odkrywanie młodych talentów, zainteresowanie poznaniaków kulturą i sztuką oraz wymiana myśli, doświadczeń i wiedzy między początkującymi i ekspertami.
W tym roku warsztatom w ramach New School, prowadzonym przez wybitnych praktyków projektowania mody oraz biżuterii, ilustracji, fotografii i pisania o modzie, towarzyszyła innowacyjna wystawa "Björk Digital". Poznań jest czwartym (po Syndey, Londynie i Tokio) miastem, w którym można było oglądać niezwykłą ekspozycję autorstwa Marco Perry’ego (dźwięk) i Andrew Melchiora (Virtual Reality).
Podstawowym konceptem "Björk Digital" jest połączenie muzyki, obrazu i nowych technologii, dzięki czemu tradycyjne zwiedzanie zostaje zastąpione, angażującym wszystkie zmysły, doświadczeniem. Dzięki okularom kreującym wirtualną rzeczywistość, tracimy panowanie nad ciałem. W zamian przenosimy się do magicznego świata Björk, który jest połączeniem surowych islandzkich jaskiń, cyber-punkowej kolorystyki i specyficznej wrażliwości. Dzięki zaawansowanej technologii widz ma okazję niemal poczuć Björk. Iluzja bliskości jest tak duża, że łatwo zapomnieć o ograniczeniach przestrzennych i czasowych.
Koncert - niespodzianka: Zalewski i Brodka
Obok innowacyjnej wystawy "Björk Digital", całodziennego Open University z najbardziej kreatywnymi umysłami ze świata mody, sztuki i nowych technologii oraz targów dla młodych projektantów, warsztaty New School są kluczowym punktem każdej edycji AFF. 21 października odbyła się gala ich tegorocznych laureatów. Imprezę poprowadziła dziennikarka muzyczna Gabi Drzewiecka. Gościem honorowym wydarzenia była Grażyna Kulczyk, inicjatorka AFF. W trakcie obrad jury podczas gali wystąpili Krzysztof Zalewski i Monika Brodka.
Lista zwycięzców
- Fashion Design - Marlena Czak
- Fashion Jewellery - Aneta Bielecka
- Fashion Illustration - Aleksandra Szczepaniak
- Fashion Photography - Artur Madej
- Fashion Writing - Ewa Grzeszczuk - Karzyńska
Zajęcia New School w ramach AFF prowadzone były przez wybitnych praktyków, niejednokrotnie związanych z AFF od samego początku trwania projektu. W tym roku warsztaty odbywały się
w pięciu kategoriach i poprowadzili je:
- Fashion Design - Mariusz Przybylski
- Fashion Jewellery - Anna Orska
- Fashion Illustration - Olka Osadzińska
- Fashion Photography - Adam Pluciński i Marta Wajszczyk
- Fashion Writing - Piotr Zachara
Prace uczestników New School można oglądać w Starym Browarze do 11 listopada w Pasażu.
Björk prosto z Islandii
Główną atrakcją tegorocznego Open University w ramach Art & Fashion Forum była blisko godzinna rozmowa z wizualną reprezentacją Björk. Rozmowę z artystką poprowadził Piotr Metz, dziennikarz radiowej Trójki. Można też było posłuchać o kulisach powstania wystawy "Björk Digital" z udziałem jej twórców. Pozostałe panele i wystąpienia w ramach Open University toczyły się wokół AI: Cyber Creative - tematu przewodniego 11. edycji AFF. Pomysłodawcą tegorocznej idei przewodniej i dyrektorem artystycznym przedsięwzięcia był już po raz trzeci W P Onak, Art & Creative Director, multidyscyplinarny artysta, twórca agencji kreatywnej.
Tegoroczni goście, eksperci z różnych dziedzin - od mody i sztuki po badania rozwoju sztucznej inteligencji - opowiadali o zastosowaniu nowych technologii w swojej karierze oraz o możliwościach, jakie niesie wykorzystanie algorytmów i rozwiniętych programów komputerowych w modzie i sztuce. Przed publicznością w Starym Browarze wystąpili: Aleksandra Kazimierska i Michał Szajbe, twórcy Sellector.com, wyróżniającego się na rynku agregatora sklepów w branży fashion, opartego na marketingu afiliacyjnym, Jessica Mercedes Kirchner, autorka bloga o tematyce modowej I lifestylowej, Natalia Maczek, współzałożycielka i właścicielka marki MISBHV, dr Aleksandra Przegalińska, filozofka, badaczka rozwoju nowych technologii i sztucznej inteligencji, Agnieszka Pociecha, specjalistka w dziedzinie luksusowego rynku mody, obecnie Corporate Planning Manager Burberry, wykładowca London College of Fashion. W panelu praktyków o wykorzystywaniu AI opowiadali Jeii Hong (współpracuje z luksusowymi markami sektorów modowych, beauty, life-style; pracowała dla Burberry i Stella McCartney jako Creative Service Director), Roma Gąsiorowska (aktorka i twórczyni artystyczno-edukacyjnej platformy W-Arte!), Karolina Pięch (projektantka mody, pracowała dla marki Alexander McQueen oraz tworzyła dla domu mody Balenciaga), a poprowadziła go Karolina Sulej (Wysokie Obcasy/Wysokie Obcasy Extra). Piotr Metz poprowadził też rozmowę z twórcami wystawy "Björk Digital".
New Market z młodymi projektantami
New Market by TUTU to dwudniowe targi organizowane we współpracy z pełną pasji Agatą Królikowską i jej poznańskim concept store’m "TUTU polscy projektanci" promującym niezależne marki i ich twórców, tworzących kolekcje będące alternatywami dla masowej produkcji.
20 i 21 października podczas New Market można było zrobić zakupy u blisko 20 wystawców z całej Polski. Tegoroczne targi miały niezwykłą oprawę scenograficzną odwołującą się do świata sztucznej inteligencji. Twórcami poszczególnych elementów byli Maciej Klocek - Lumen ART i Cyryl Zakrzewski, autor stałych instalacji w przestrzeni miejskiej Poznania.