Zakupowe zwyczaje Polaków
Ponad połowa Polaków (56 proc.) kupuje ubrania na bazarze, 49 proc. w sklepach odzieżowych z nową odzieżą różnych firm, a 27 proc. w super- lub hipermarkecie.
Zwyczaje związane z kupowaniem ubrań zbadał Ipsos. Okazało się, że 25 proc. Polaków kupuje ubrania dla siebie raz na pół roku, 27 proc. robi takie zakupy raz na 2-3 miesiące. Najczęściej kupują sobie ubrania osoby młode: jedna trzecia młodych ludzi w wieku od 15 do 25 lat kupuje ubrania raz w miesiącu. Natomiast im starsi konsumenci, tym rzadziej dokonują ubraniowych zakupów. Z kolei częstotliwość kupowania ubrań rośnie wraz z wykształceniem respondentów.
W firmowych stoiskach w centrach handlowych zakupów odzieży dokonuje 22 proc. osób, zaś w firmowych sklepach odzieżowych 27 proc. osób. W obu przypadkach odsetek ten jest wyraźnie wyższy w młodszych grupach konsumentów (do 29 lat), co pokazuje, że wśród młodych ludzi jest więcej osób, dla których marka jest bardzo istotną cechą produktu.
W sklepach z używaną odzieżą kupuje 20 proc. osób, z tym, że są to znacznie częściej kobiety (28 proc.) niż mężczyźni (11 proc.) i częściej osoby starsze, po 50 roku życia.
Zdecydowana większość spośród nas (68 proc.) zakupu dokonuje od razu, gdy znajdzie potrzebną rzecz, choć 15 proc. wyszukuje rzecz, którą zamierza kupić i czeka na wyprzedaże. Nieco częściej na wyprzedaże czekają kobiety (19 proc.) niż mężczyźni (11 proc.). Robienie zakupów ubraniowych jedynie na wyprzedażach deklaruje 8 proc. osób.
Na wyprzedażach od czasu do czasu kupuje jednak ponad trzy czwarte Polaków.