Zmysły, śmierć i diabeł w literaturze romantycznej
Książka poświęcona jest w zasadniczej mierze rozważaniom nad literaturą romantyczną [...] w jednym z najbardziej charakterystycznych aspektów - w aspekcie wrażliwości erotycznej.

Jest to więc studium o stanach duchowych i osobliwościach obyczajów, ujęte według określonych typów bohaterów i wątków, które powracają z uporem niczym mity zrodzone ze wzburzonej krwi. [...] Sądzę, że w żadnej innej epoce literackiej zmysły nie były w sposób bardziej oczywisty podstawowym tematem dzieł wyobraźni. Lepiej więc zbadać tę orientację w jej historycznym rozwoju, niż powtarzać ze słuchu i prawie bez zastanowienia ogólnikowe obwinienia o zmysłowość i perwersję, którymi krytycy tego okresu zazwyczaj kwitowali tego rodzaju zainteresowania twórców (Mario Praz).Mario PrazZmysły, śmierć i diabeł w literaturze romantycznej