Ciało to za mało!

Podejmowany od czasów prehistorycznych wątek nagiego ludzkiego ciała wciąż inspiruje kolejne pokolenia artystów do poszukiwań formalnych i treściowych, do nowych interpretacji kształtów i proporcji, do stawiania pytań fundamentalnych: kim jest człowiek? Co kryje jego fizyczność?

Prawie rok temu w Muzeum Historii Miasta Łodzi otwarta została wystawa Piękno nagości. Akt w sztuce polskiej - malarstwo, rysunek, grafika prezentująca najsłynniejsze akty rodzimych twórców - od końca XIX po lata 80. XX w. Wystawa miała skłaniać do kontemplacji piękna, prowokować pytanie: czym jest piękno? Czy wypada utożsamiać je z nagością, zmysłowością, erotyką?* W pewnym sensie kontynuacją tego tematu jest kolejne łódzkie przedsięwzięcie podejmujące temat nagości: Międzynarodowy Konkurs AKT, ogłoszony jesienią ubiegłego roku przez Marquardt Gallery - prywatną galerię wystawienniczo-handlową mieszczącą się na zapleczu Grand Hotelu. Konkurs adresowany był do wszystkich artystów profesjonalnych oraz studentów dwóch ostatnich roczników wyższych uczelni artystycznych, dając zainteresowanym dużą swobodę w zakresie wyboru techniki: oprócz malarstwa, rysunku, grafiki oraz rzeźby honorowano także fotografie, instalacje i nowe media, np. filmy. Organizatorzy w regulaminie zachęcali do eksperymentowania z tematem, do interpretowania wątku ciała na wszelkie sposoby. Wyzwanie podjęło ponad stu artystów z całego świata, jury zakwalifikowało 60 prac, które od 16 stycznia pokazywane są w dwóch przestrzeniach wystawienniczych: Marquardt Gallery (malarstwo, rysunek) i galerii "Na piętrze" (grafika, fotografie, kolaże, rzeźby, instalacje). Jaki obraz współczesnego człowieka wyłania się z wystawy pokonkursowej? Czy nagość pozwala lepiej zrozumieć ludzką naturę? Ma dziś wymiar czysto estetyczny czy może skłania do refleksji nad sensem życia?

Reklama

Nie tylko ćwiczenia z anatomii

Ile pytań - tyle odpowiedzi. W przeważającej większości artyści podeszli do tematu aktu w sposób dojrzały, głęboki i problemowy. Okazuje się, że ciało ludzkie jest medium ponadczasowym, a jego obserwacja służy nie tylko doskonaleniu warsztatu - choć pojawiły się też prace przywodzące na myśl ćwiczenia z anatomii. Ciało pozwala człowiekowi przekazywać emocje, jest środkiem jego indywidualnej ekspresji, zapisem wewnętrznej walki ze słabościami, namiętnościami, lękami. Wyraża takie uczucia, jak niepewność, bezradność, zaufanie, oddanie, miłość, może wzbudzać pożądanie... Co ciekawe, w nadesłanych na konkurs pracach niewiele znajdziemy tradycyjnie pojmowanej erotyki. Eksperymenty z formą: poddawanie ludzkich proporcji deformacji, karykaturze czy wręcz grotesce, zabawy z fakturą i kompozycją obrazu, sięganie po nietypowy format i dziwne surowce - wszystko to kieruje uwagę widza na bardziej duchowy, wewnętrzny wymiar ciała. A przy tym nagość jest bezbronna, obnaża więcej niż tylko znamiona na skórze czy niezdrową cerę. Pozbawienie ciała ubrania odziera je z tajemnicy, wystawia na publiczny osąd: akceptację lub odrzucenie.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje