Co mają wspólnego psy i dzieci?
Psy, pod względem poziomu i specyfiki inteligencji społecznej, przypominają małe dzieci. Tak dobrych wyników w tej dziedzinie nie uzyskują nawet szympansy – czytamy na łamach czasopisma „Animal Behaviour”.
Naukowcy z Uniwersytetu Arizony (USA) przeprowadzili na 552 psach różnych ras, 105 dwuletnich dzieciach i 106 dziko żyjących szympansach wszechstronne badanie umiejętności poznawczych. Zdolności społeczne mierzyli m.in. poprzez udzielanie maluchom i zwierzętom niewerbalnych wskazówek (wskazywanie palcem, bądź patrzenie w określonym kierunku) co do umiejscowienia ukrytych smakołyków lub zabawek.
Okazało się, że szympansy dobrze radziły sobie w zadaniach wymagających wykorzystania zdolności przestrzennych, ale w testach umiejętności komunikacyjnych i kooperacyjnych to psy wiodły prym. Wyniki osiągane przez czworonogi były zbliżone do tych uzyskiwanych przez małe dzieci.
- Zarówno u dzieci, jak i u psów zaobserwowaliśmy podobny wzór. Jeśli pies wypadał dobrze pod względem jednej umiejętności społecznej, zwykle dobrze sobie radził też z innymi zadaniami o charakterze społecznym. Sytuacja tak samo wyglądała u dzieci, ale u szympansów już nie - komentuje jeden z autorów eksperymentu Evan MacLean.
- Według naszej roboczej hipotezy psy i ludzie wypracowali podobne umiejętności w wyniku podobnych procesów ewolucyjnych, co sugeruje, że niektóre aspekty ludzkiej ewolucji przypominały procesy zachodzące w trakcie udomawiania psów. Tak więc poprzez badanie psów i przebiegu ich udomowienia możemy dowiedzieć się czegoś więcej na temat ludzkiej ewolucji - dodaje badacz.
Do tej pory w badaniach nad ludzką ewolucją po odpowiedzi zwracano się raczej w kierunku najbliższych krewnych człowieka - szympansów, goryli, czy małp bonobo. Badania ewolucyjne z udziałem czworonogów to zupełnie nowa dziedzina, która ma szansę okazać się pomocna w zrozumieniu natury inteligencji społecznej, a co za tym idzie zaburzeń obejmujących deficyty w zakresie umiejętności społecznych, np. autyzmu. Być może to właśnie psy stanowią brakujący element układanki.
PAP Nauka