Czytanie małym dzieciom rozwija ich umiejętności językowe
Czytanie dzieciom w wieku przedszkolnym znacznie usprawnia ich umiejętności językowe w zakresie biernego władania językiem – informuje serwis AlphaGalileo.
Zdaniem naukowców dzieci w wieku przedszkolnym, którym opiekunowie czytają regularnie książki, nabywają większej sprawności w zakresie biernego władania językiem. Dotyczy to przede wszystkim umiejętności rozumienia informacji. Badania prowadzone były przez zespół pod kierunkiem prof. Jamesa Law z Newcastle University (W. Brytania).
Naukowcy przyglądali się całemu spektrum umiejętności językowych u dzieci, w tym rozumieniu i wyrażaniu informacji. Analizowali różne badania poświęcone temu zagadnieniu z ostatnich 40 lat.
Okazało się, że dzieci, którym czytano w wieku przedszkolnym, wykazują się biernymi kompetencjami językowymi, które były nawet do ośmiu miesięcy bardziej zaawansowane w porównaniu z dziećmi, którym nie czytano.
"Wiedzieliśmy już, że czytanie małym dzieciom służy ich rozwojowi i późniejszym osiągnięciom szkolnym, jednak przewaga ośmiu miesięcy jest uderzająca. Osiem miesięcy to ogromna różnica w umiejętnościach językowych, kiedy patrzymy na dziecko poniżej piątego roku życia" - komentuje Law.
Średni wiek dzieci uczestniczących w 16 badaniach wynosił 39 miesięcy. Badania prowadzono w Stanach Zjednoczonych, RPA, Kanadzie, Izraelu i Chinach.
Naukowcy podkreślają, że czytanie dzieciom wywiera tak pozytywne efekty na ich rozwój intelektualny, że powinno być propagowane na równi z dbaniem o zdrowie.