Funkcjonowanie poznawcze zależy od wagi i aktywności
Aktywne i szczupłe dzieci osiągają wyższe wyniki w testach mierzących umiejętności poznawcze niż ich nieaktywni i grubsi rówieśnicy.
Tak wynika z badania opublikowanego w magazynie "Pediatric Exercise Science".
Naukowcy z Georgia Regents University (USA) ustalili, że masa ciała i aktywność fizyczna to czynniki mające duży związek z funkcjonowaniem poznawczym dziecka. Badacze wykazali, że dzieci o prawidłowej masie ciała, które regularnie uprawiają sport, wypadają najlepiej w testach poznawczych, szczególnie pod względem umiejętności planowania i koncentracji.
W badaniu uczestniczyło 90 dzieci w wieku od 7 do 11 lat, z których połowa miała prawidłową masę ciała, a połowa cierpiała na nadwagę. Spośród dzieci o prawidłowej masie ciała część uprawiała sport (np. taniec, pływanie, gimnastykę) przez co najmniej godzinę tygodniowo (24 osoby), a część preferowała bierne spędzanie czasu (21 osób). Jeśli chodzi o dzieci z nadwagą, wszystkie niechętnie angażowały się w zajęcia wymagające aktywności fizycznej.
Maluchy poddano testom mierzącym zdolności poznawcze i okazało się, że aktywne i szczupłe dzieci przewyższały pozostałe pod względem umiejętności planowania - opracowywania strategii i używania wiedzy - oraz koncentracji - skupiania uwagi na danym zagadnieniu.
Wyniki testu były zależne zarówno od masy ciała, jak i poziomu aktywności. Tzn. aktywne dzieci osiągały lepsze rezultaty niż nieaktywne, nawet jeśli miały prawidłową masę ciała; natomiast szczupłe maluchy radziły sobie lepiej niż dzieci z nadwagą.
- Odkryliśmy, że przy funkcjonowaniu poznawczym znaczenie mają oba czynniki - waga i aktywność fizyczna - podsumowuje dr Catherine Davis, współautorka badania.
Naukowcy planują teraz sprawdzić, jak wypadają na tym tle dzieci z nadwagą, które jednak regularnie uprawiają sport.