Najlepsze do pomocy w nauce
Mówi się, że Internet jest wirtualnym oknem na świat. Przy pomocy zaledwie jednego przycisku można zrobić zakupy w USA czy porozmawiać z przyjaciółmi mieszkającymi na drugiej półkuli. Aplikacje stały się też oknem do współczesnego świata edukacji. Obok kursów online i stron www, są jedną z najpopularniejszych form zdobywania wiedzy zarówno wśród dzieci, jak i nastolatków. Które aplikacje wybrać, by zainspirować młodzież nauką, poszerzyć wiedzę i usprawnić organizację pracy? Oto poradnik dla rodziców i studentów przygotowany przez Jakuba Rataja, z iSpot Apple Premium Reseller.
Uczenie się w wieku dziecięcym powinno być przede wszystkim zabawą oraz przyjemnością czerpaną z używania sprzętu, który ułatwia naukę. Według raportu Wspólnego Centrum Badawczego (JRC z ang. Joint Research Center) przy Komisji Europejskiej) z 2015 roku "Małe dzieci (0-8 lat) i technologia" ("Young Children 0-8 and Digital Technology") najbardziej przystępnym dla dzieci narzędziem technologicznym jest tablet. Najmłodsi używają go do oglądania bajek, grania w gry oraz rysowania czy robienia zdjęć. Raport wskazuje również, że dzieci mają pozytywny stosunek do technologii - postrzegają ją jako źródło zabawy i rozrywki. Mogłoby się wydawać, że wirtualny świat jest bardzo absorbujący dla dziecka, jednak według raportu technologia nie dominuje życia dzieci i nie jest najważniejszą jego częścią.
Twórcy aplikacji kierują ten pozytywny stosunek do technologii w stronę nauki, by pomóc dzieciom zdobyć nowe umiejętności. Aplikacje dla najmłodszych przygotowane są ze szczególną troską wyrażającą się w barwnych grafikach, nagrodach do kolekcjonowania oraz narracji prowadzącej gracza w formie przygody przez kolejne etapy nauki. Każdy z elementów jest dostosowany do możliwości wiekowych dziecka - warto zwrócić uwagę na rekomendowany przez producentów wiek do użytku aplikacji przed jej pobraniem.
Osmo
Połączenie realnych umiejętności dziecka i wirtualnego świata to rozwiązanie wprowadzone przez twórców innowacyjnej aplikacji Osmo. Specjalna kamera założona na iPad widzi pole, w którym użytkownik pisze, rysuje, układa klocki. Dziecko przy pomocy aplikacji nauczy się m.in. kodowania, liczenia, rysowania czy nowych słów.
Rekomendowany wiek: 4 -12 lat
Zabawne kropki
Gra została stworzona dla nieco młodszych dzieci, które mają już kontakt ze sprzętem elektronicznym i stawiają pierwsze kroki w rysowaniu. Pierwszym etapem są dobrze znane rodzicom kropki z czasów dzieciństwa. Łącząc ze sobą punkty, dziecko ćwiczy zarówno umiejętności matematyczne, jak i logiczne oraz precyzję, które ułatwiają w przyszłości radzić sobie na studiach i w pracy.
Rekomendowany wiek: do 5 lat
Angielski
Żyłka odkrywcy użytkownika oraz intuicyjny interfejs zaowocowały stworzeniem aplikacji, która nauczy Twoje dziecko 100 pierwszych słówek w języku angielskim. Pięć gier umożliwia przeglądanie kart z wybranej grupy tematycznej (rodzina, kolory, ciało, jedzenie, i inne), odsłuchanie słówka oraz jego powtórzenie. Cykliczny proces nauki obrazuje podsumowanie zdobytych umiejętności, które zmotywuje każdego smyka do dalszej nauki!
Rekomendowany wiek: 6-8 lat
Quiver
Rodzinna zabawa i ćwiczenie precyzji świetnie łączy się przy kolorowaniu obrazków. Urozmaiceniem wspólnie spędzonych chwil jest aplikacja, która skanując kartkę sprawia, że pokolorowany na niej obiekt ożywa i figluje na ekranie iPada. Warto zatem zadbać o precyzyjną kreskę oraz atrakcyjną paletę barw na kolorowance.
Rekomendowany wiek: 6-8 lat
Swift Playgrounds
Gra uczy podstaw języka Swift - jednego z najbardziej popularnych języków programowania. Stworzony przez Apple, pomaga tworzyć aplikacje i programy dla systemów macOS oraz iOS. Z języka Swift korzysta coraz więcej deweloperów, co czyni go przyszłościowym. Gracz steruje wirtualną postacią układając komendy w odpowiedniej kolejności. Barwna szata graficzna i sprawia, że nauka poprzez zabawę jest bardziej atrakcyjna.
Rekomendowany wiek: 10+
Współcześni studenci od sprzętu technologicznego wymagają wiele - ma być ich "centrum dowodzenia", przenośnym biurem, sprawnym środkiem komunikacji z innymi, pojemnym dyskiem przenośnym. Większość smartfonów może stać się takim wielofunkcyjnym narzędziem dzięki aplikacjom. Młodzi dorośli cenią te, które nie tylko ułatwiają i przyspieszają przyswajanie wiedzy, ale także inspirują. Dlatego stanie się kolejnym Stevem Jobsem może być w zasięgu ręki każdego zainteresowanego. I to dzięki bezpłatnym programom!
Duolingo
Duolingo to podręczne narzędzie do nauki 26 języków z całego świata w formie gry. Po rozwiązaniu zestawu zadań z pisania, mówienia i czytania gracz odblokowuje kolejne poziomy gry dotyczące konkretnego tematu słownictwa lub gramatyki. Dodatkowy element grywalizacji sprawia, że nauka języków ze znajomymi staje się nie tylko przyjemna, ale i wymagająca współzawodnictwa. W krótkim czasie gracz ma szansę opanować podstawowe słownictwo oraz zasady gramatyki - bez wkuwania tabelek z odmianą czasów!
Focus Keeper
Wirtualny timer pozwala użytkownikowi ustalić czas i liczbę serii, podczas których będzie skupiony na wykonywanym zadaniu. Powszechnie znana zasada 80/20 oznacza, że 80% swoich zadań w ciągu dnia można wykonać w 20% czasu, którym się dysponuje. Aplikuje się to do wielu dziedzin życia, w tym nauki i pracy. Warto jednak stosować timer, szczególnie przy pracy z komputerem. Cogodzinne przerwy są rekomendowane przez lekarzy i wywierają pozytywny skutek szczególnie na ludzki wzrok. Codzienne wyniki można obserwować w miesięcznym zestawieniu i dzięki temu obserwować jak w czasie rozwija się umiejętność skupienia uwagi.
TEDx
Innowacje, ekonomia, medycyna, sztuka, wojskowość, muzyka - to tylko niektóre z tematów, które poruszają prelegenci w maksymalnie 18-minutowych wystąpieniach. Mówią o swoich doświadczeniach, inspiracjach czy sytuacjach, które zmieniły ich życie. Wierzą, że dzieląc się tą wiedzą, poszerzą horyzonty słuchaczy i zmotywują ich do działania. Ulubione wypowiedzi można zachować w pliku i łatwo do nich wrócić. W aplikacji dostępnych jest ponad 2 000 przemówień ludzi z całego świata. Łączy ich jedno - chcą zmienić Twoje życie. Odważysz się?
Dropbox
Możliwość łatwego przechowywania I przesyłania plików jest dla studenta tak ważne, jak posiadanie notatek do egzaminu z przedmiotu, na który nigdy nie chodził. Z myślą o komforcie udostępniania materiałów powstał ten wirtualny dysk. Dropbox wspomaga również wspólne projekty, ponieważ automatycznie aktualizuje plik w chmurze bez konieczności przesyłania kolejnych wersji. Intuicyjna obsługa sprawia, że to narzędzie mogą obsługiwać osoby w każdym wieku - od studentów po profesorów.
Wolfram Alpha
Wolfram Alpha to kompaktowa Wikipedia, rozbudowany kalkulator i wyszukiwarka internetowa w jednym. Użytkownik może w łatwy sposób zadać dowolne pytanie aplikacji a ta, przeszukując dane z tysięcy stron wyświetli wykresy, wskaźniki, wyniki obliczeń i wiele innych rodzajów danych. Narzędzie zostało przygotowane z myślą zarówno dla osób z umysłem ścisłym, jak i humanistów. Prezentacja danych w aplikacji ułatwia tworzenie prezentacji, podsumowań czy zestawień.