Sprawdzony sposób na niejadka
Dzieci lubią, aby jedzenie podawać im w konkretny sposób. Dzięki temu jedzą chętniej oraz więcej - wykazali naukowcy z Uniwersytetu w Kopenhadze.
Nakłonienie dzieci do jedzenia jest wyzwaniem dla wielu rodziców. Tym razem z pomocą przychodzą im naukowcy. Udowodnili bowiem, że w zależności od wieku oraz płci nasze pociechy mają różne preferencje dotyczące tego, jak należy układać jedzenie na talerzu, aby chętniej je spożyły.
- Nie raz słyszałam opowiadane przez rodziców anegdoty o tym, że ich dzieci lubią, by jedzenie było ułożone na talerzu w określony sposób lub podawane w określonej kolejności, inaczej nie chcą go jeść. Jednak nie mamy prawie żadnej opartej na dowodach wiedzy dotyczącej tego, jak dzieci sortują i spożywają swoje posiłki. A jest to sprawa bardzo istotna, gdy na przykład chcemy, aby spożywały one więcej warzyw lub ogólnie więcej jadły - mówi prof. Annemarie Olsen z Wydziału Nauk o Żywności Uniwersytetu w Kopenhadze.
Wyniki uzyskane przez jej zespół mogą być nie tylko wsparciem dla zmartwionych rodziców, ale też stanowić podstawę projektowania modeli żywieniowych dla szkół i dla firm cateringowych oferujących usługi dla najmłodszych.
Już wcześniej dowiedziono, że do jedzenia większej ilości warzyw i owoców można zachęcić dzieci poprzez podawanie im bardzo małych porcji tych produktów oraz swobodnego ich udostępnia - tak, by w każdej chwili można je łatwo chwycić i zjeść. Wiadomo również, że prezentacja wizualna wpływa na to, ile dzieci jedzą.
- Jednak równie dobrze byłoby wiedzieć, czy można osiągnąć zadowalające efekty jedynie przez odpowiednie przeorganizowanie jedzenia na talerzu, ułożenie go w określony sposób - mówi prof. Olsen.
Naukowcy poprosili 100 uczniów w wieku 7-8 oraz 12-14 lat o sporządzenie priorytetowej listy zdjęć sześciu różnych potraw serwowanych na trzy różne sposoby. W opcji pierwszej elementy jedzenia były przedstawione osobno, nie stykały się ze sobą. W opcji drugiej był to mix: niektóre składniki podane oddzielne, a niektóre wymieszane ze sobą. W opcji trzeciej wszystkie elementy posiłku były ze sobą zmieszane.
Z tego, jak dzieci posegregowały fotografie, naukowcy mogli odczytać, która prezentacja żywności najbardziej im się podobała, a jaki styl serwowania odpowiada im najmniej.
Okazało się, że młodsze dziewczęta (7-8 lat) preferują oddzielny styl serwowania potraw, podczas gdy chłopcy w tym samym wieku nie zwracają uwagi na sposób, w jaki podaje się im posiłki. Natomiast dzieci w wieku 12-14 lat preferują mieszanie ze sobą różnych składników dania albo też opcję drugą (sposób mieszany).
Badania nie mówią jednak, dlaczego młodsze dziewczęta wolą, aby ich jedzenie podzielone było na osobne składowe.
- Być może uważają one, że poszczególne składniki mogą się wzajemnie zanieczyszczać. Ale może być też tak, że wolą jeść różne elementy w określonej kolejności, a wymieszana potrawa nie jest w stanie tego zapewnić, lub że wyraźne granice pomiędzy składnikami dania dają lepszy pogląd na to, co faktycznie się zjada - komentuje autorka badania. Jej zdaniem, mimo braku wyraźnych preferencji w grupie chłopców 7-8 lat, wszystkim młodszym dzieciom lepiej podawać talerze, na których składniki są wyraźnie od siebie rozdzielone.
- Jeżeli dziecko będzie chciało, samo może sobie zmieszać podane w ten sposób jedzenie już na swoim talerzu. Tymczasem odwrotna sytuacja nie jest możliwa - podsumowuje badaczka.
PAP Nauka w Polsce