Jak się pisze i wysyła listy?

Mimo że naszą codziennością stały się wiadomości wysyłane drogą elektroniczną, warto wiedzieć, jak poprawnie napisać tradycyjny list. Wciąż są sytuacje, w których ta forma sprawdzi się najlepiej.

article cover
©123RF/PICSEL

Logiczny ciąg myśli w liście

©123RF/PICSEL

Odręcznie napisany list może dużo powiedzieć o nadawcy. Warto przemyśleć jego treść, albo wręcz przygotować sobie szkielet takiego listu na osobnej kartce. Unikniemy w ten sposób nadmiernego rozwijania wątków i nie zgubimy myśli przewodniej listu.

Zasady pisowni

Jeśli ortografia i interpunkcja nie są naszą najmocniejszą stroną, warto przemyśleć napisanie listu w wersji roboczej, a dopiero po dokładnym przeczytaniu i sprawdzeniu przepisać go jako wersję finalną. Unikniemy w ten sposób niepotrzebnych skreśleń i nieestetycznych dopisków na tak zwanym marginesie listu.

Post scriptum

W listach prywatnych dopuszczalne jest użycie jednego, maksymalnie dwóch „peesów”. W pismach oficjalnych żadnego. Nadmiernie używane świadczyć będą, że list (zamiast wiadomość) pisano w pośpiechu i bez przemyślenia.

Początek listu

©123RF/PICSEL

List zaczynamy od wpisania daty w prawym, górnym rogu. Miesiąc w dacie należy podać słownie. Parę linijek pod datą wstawiamy zwrot do adresata listu, używając wołacza, na przykład: „Droga Agnieszko!”, „Najmilsza Amelio!”, „Szanowni Państwo”. Zwroty typu: „Dzień dobry”, „Hej”, „Witaj”, a nawet imię adresata wpisane w mianowniku są błędem. Po wołaczu stosujemy wykrzyknik, a w bardziej oficjalnych listach przecinek.

Treść listu

List należy rozpocząć od uprzejmego i raczej ogólnikowego wstępu, a dopiero w drugim akapicie przejść do meritum sprawy. List kończymy, pozdrawiając adresata i podpisując się imieniem i nazwiskiem. Wszystkie zwroty do adresata piszemy oczywiście wielką literą.

Koperty

Po sporządzeniu listu zginamy go estetycznie - dbając, by nie poprawiać zagięć i aby list zmieścił się w kopercie. Przyjmuje się, że podłużne koperty są używane do korespondencji oficjalnej. Do prywatnej lepszym wyborem jest zwykła koperta o wymiarach 11x16 cm.

Adresowanie kopert

©123RF/PICSEL

Nazwisko adresata listu i jego adres wpisujemy bardzo starannie, dzięki czemu nie tylko ułatwiamy pracę poczcie, ale okazujemy też szacunek odbiorcy. Skreślenia na kopercie są niedopuszczalne. Błąd w nazwisku robi złe wrażenie jeszcze przed otwarciem korespondencji. Osoby bliskie możemy zaadresować imieniem i nazwiskiem. Nazwisko osób mniej znanych zdecydowanie poprzedźmy tytułem „Szanowni Państwo”, „Szanowna/y Pani/Pan”. Poprawne są również skróty: „Sz. Pani/Pan”.

W lewym górnym rogu wpisujemy swoje imię i nazwisko, jeśli chcemy, by odbiorca był świadom, czyj list otwiera. Warto jednak dopisać również dane pocztowe, by list w razie niedoręczenia mógł do nas wrócić.

Odpowiedź na list

Po opisaniu koperty naklejamy znaczek i wrzucamy list do skrzynki. Trzeba wiedzieć, że w dobrym tonie jest odpisanie na list w ciągu tygodnia, najwyżej dwóch.

INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas