Reklama

Reklama

Najzdrowsze grzyby. Wypatruj ich podczas grzybobrania

Grzyby są składnikiem wielu pysznych dań – zarówno tradycyjnych, jak i nowatorskich. Polacy cenią je głównie ze względu na ich niezwykły aromat i walory smakowe. Warto jednak wspomnieć, że grzyby są nie tylko smaczne, ale również zdrowe. Zawierają wiele substancji odżywczych wpływających korzystnie na ludzki organizm.

Jesień jest ulubioną porą roku grzybiarzy. To właśnie teraz zbiory są najbardziej obfite. Grzyby to bardzo wdzięczny produkt - mogą stanowić dodatek do potraw lub występować w roli głównej. Koneserzy kochają je za wyjątkowy smak, który trudno porównać w jakimkolwiek innymi.

Grzyby uchodzą  za ciężkostrawne, dlatego osoby cierpiące na choroby układu pokarmowego lub te mające problem z wątrobą, woreczkiem żółciowym czy trzustką,  powinny spożywać je okazjonalnie. Jeśli jednak cieszysz się dobrym zdrowiem, grzyby powinny często gościć w twoim jadłospisie. Najzdrowsze z nich są bogate w minerały i witaminy, które wspierają pracę organizmu.

Reklama

Grzyby: co sprawia, że są zdrowe?

Grzyby w ok. 70-90 proc. składają się z wody.  To sprawia, że są niezwykle niskokaloryczne. Zawierają także błonnik, który poprawia perystaltykę jelit i zapobiega zaparciom. Systematyczne spożywanie  usprawnia metabolizm.

Dzięki związkom  aktywnym, takim jak beta-glukany, chitosany, polifenole, grzyby zapobiegają powstawaniu zmian nowotworowych. Mają również korzystny wpływ na układ immunologiczny - wspierają odporność. Regularne spożywanie grzybów wspomaga utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu we krwi, chroniąc między innymi przed miażdżycą naczyń.

Najzdrowsze grzyby są przede wszystkim źródłem potasu, który odpowiada za utrzymania prawidłowego ciśnienia krwi. Są również bogate w żelazo, fosfor, wapń, jod i selen, a w więc składniki mineralne niezbędna do prawidłowego funkcjonowania serca, mięśni i układu nerwowego. Grzyby zawierają  również witaminy z grupy B.

Według badań naukowców z NUS Yong Loo Lin School of Medicine przeprowadzonych w 2019 roku, spożywanie minimum dwóch porcji grzybów tygodniowo mniejsza ryzyko wystąpienia łagodnych zaburzeń poznawczych, objawiających się głównie problemami z pamięcią i koncentracją oraz "wolniejszym myśleniem".

Walory zdrowotne grzybów: jak je zachować?

Zbyt długa obróbka termiczna  niekorzystnie wpływa na walory zdrowotne grzybów.  Smażenie obniża poziom substancji odżywczych. Najzdrowszym sposobem przechowywania grzybów jest ich mrożenie i suszenie. Wówczas składniki,  korzystne dla  organizmu nie ulatują. Najzdrowszy sposób suszenia grzybów polega na pozostawieniu ich na słońcu. Wówczas proces następuje naturalnie.

Najzdrowsze grzyby: borowiki

Borowiki nazywane również prawdziwkami są cenne nie tylko ze względu na walory smakowe, ale również zdrowotne. To grzyby bogate w białko oraz witamin z grupy B (głównie B1, B2, B3) i witaminę C. Prawdziwki zawierają antyoksydanty, które neutralizują wolne rodniki i spowalniają procesy starzenia. Zawierają również dobroczynne minerały: potas, fosfor, magnez i żelazo. Można wypatrywać ich zarówno w lasach iglastych, liściastych, jak i mieszanych.

Najzdrowsze grzyby: kurki    

Badania wykazują, że  kurki są wyjątkowym źródłem witamin z grupy B. Dzięki temu działają korzystnie na układ nerwowy. Są również bogate w kwas foliowy, witaminę D i składniki odżywcze takie jak: białko, węglowodany, nasycone kwasy tłuszczowe i błonnik. Kurki zawierają także mangan, który może łagodzić objawy PMS. Kobiety w okresie menopauzy powinny wiec włączyć je do swojej diety. 

Najzdrowsze grzyby: kanie     

Kanie to grzyby doceniane przez smakoszy ze względu na intensywny, delikatnie orzechowy aromat. Są bardzo niskokaloryczne - w 100 gramach czubajki kani zawiera się jedynie 21 kcal.  Kanie są źródłem witamin: A, C, B1, B2, D, E, a także minerałów: żelaza, potasu, fosforu. Zawierają także znaczne ilości białka.

Najzdrowsze grzyby: koźlarze

Koźlarz to jeden z najchętniej zbieranych grzybów w Polsce. W kuchni można wykorzystać go na wiele sposobów. To również jeden z najzdrowszych grzybów.  Niewielka 100-gramowa porcja koźlaków zaspokaja około 20 proc. dziennego zapotrzebowania na niacynę - witaminę B3. Koźlarz to także źródło witaminy D,  miedzi, fosforu, cynku i żelaza. Jest także bogaty w białko.

***

Przeczytaj również:

Grzybki marynowane. Jak je zrobić?

Kasia Kowalska na zdjęciu sprzed lat. Fani zachwyceni!

Maciej Musiał ukrywał to od lat. Kim jest jego partnerka?

María Mendiola nie żyje. Śpiewała wielki przebój "Yes Sir, I Can Boogie"

Zobacz również: 


Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje