Reklama

Reklama

Nowa piramida żywieniowa: tłuszcz na tak… ten z ryb!

Nowa piramida żywieniowa, w przeciwieństwie do poprzedniej, stawia na dobrej jakości tłuszcze, przede wszystkim te pochodzące z ryb. Nienasycone kwasy tłuszczowe odgrywają dużą rolę w dbaniu o nasze zdrowie fizyczne i psychiczne. Na to drugie wpływa też smak ryb, które w wyjątkowych kompozycjach dostarczają niezwykłych kulinarnych doznań. Zobacz, dlaczego warto po nie sięgać.

Tłuszcze z ryb korzystne dla zdrowia

Pamiętacie starą piramidę żywieniową ustaloną jeszcze w roku 1992? Jej podstawę stanowiły produkty mączne, takie jak: pieczywo, makarony, ryż i kasze. Na kolejnym poziomie umieszczono warzywa i owoce. Jeszcze wyżej znalazły się ryby, mięso i nabiał, a tłuszcze oraz słodycze zajęły mało zaszczytne, najwyższe miejsce, zyskując miano produktów, których należy unikać. Dzisiaj wiemy, że taki układ nie sprzyja naszemu zdrowiu.

Reklama

Białe produkty zbożowe sprzyjają tyciu i wpływają na obniżenie dobrego samopoczucia. Tłuszcze zaś, szczególnie te wielonasycone, jak omega-3, omega-6 czy omega-9, zawarte w rybach i owocach morza, zmniejszają ryzyko zachorowania m.in. na choroby układu krążenia. To oznacza, że  warto zwracać na nie większą uwagę i wprowadzić je do codziennej diety.  

Nowa piramida, a w niej...

Na szczęście dietetycy z Harvardu stworzyli nową piramidę żywieniową, która znacznie różni się od tej pierwotnej. Przede wszystkim jej podstawy nie tworzą już węglowodany zawarte w jasnych zbożach, a... aktywność fizyczna, będąca niezwykle istotna również dla marki Graal, która chętnie organizuje konkursy dla konsumentów w których do wygrania są m.in. bony do sklepów Decathlon. Kolejne piętro piramidy to produkty z pełnego przemiału (np. chleb pełnoziarnisty) oraz tłuszcze roślinne. Wyżej znalazły się warzywa i owoce, które podobnie jak orzechy i rośliny strączkowe warto jeść codziennie.

Nie należy żałować sobie również ryb, drobiu i jajek znajdujących się na kolejnej pozycji. Uważać trzeba natomiast z szczególnie z czerwonym mięsem i słodyczami. Tych ostatnich produktów najlepiej po prostu unikać.  

Nie tylko zdrowe, ale i pyszne!

Twórcy nowej piramidy docenili właściwości kilku produktów. Np. jajek, które przestały być uznawane za sprawców podwyższonego cholesterolu czy ryb. Nienasycone kwasy tłuszczowe, zawarte m.in. w łososiu, makreli czy tuńczyku, zaliczane są do tzw. "dobrych tłuszczy". Ich przeciwieństwem są "złe tłuszcze", zawarte w czerwonym mięsie, słodyczach i słonych przekąskach.

Ryby zyskują uznanie nie tylko w oczach dietetyków - specjalistów, ale również samych konsumentów, którzy coraz częściej sięgają np. po tuńczyka nie dlatego, że jest zdrowy, ale z powodu jego smaku. Kluczem do sukcesu w delektowaniu się nim jest połączenie go z odpowiednimi produktami i przyprawami. Jednak nie zawsze mamy czas na gotowanie, wówczas warto wybrać smacznie i zdrowo skomponowane produkty gotowe, jak np. Salatino marki Graal, łączące tuńczyka z kaszami i warzywami. To gotowa przekąska, którą możesz zabrać ze sobą wszędzie - świetnie nadaje się na śniadanie. Nowością jest Salatino Express - tuńczyk z dodatkami, którego wystarczy podgrzać na patelni i połączyć z makaronem pełnoziarnistym czy brązowym ryżem, aby wyczarować pyszny obiad w kilka minut.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje