Reklama

Reklama

Z czego właściwie zrobiony jest keczup?

Polacy kochają keczup. Rocznie statystyczny Polak zjada go rocznie ponad 1 kilogram. Butelka keczupu znajduje się w 80 procentach polskich lodówek a jedna trzecia rodaków je keczup każdego dnia. Wiemy, że jest pyszny. A czy jest zdrowy?

Wielu z nas dodaje keczup dosłownie do wszystkiego: wędlin, parówek, sera żółtego, dań z grilla, kanapek, burgerów, frytek i makaronu. Nie brakuje takich, którzy sowicie polewają nim pizzę, co w oczach Włochów wywołuje szczere przerażenie, bo w ojczyźnie pizzy łączenie jej z tym dodatkiem jest ciężkim grzechem.

A co z zawartością keczupu i jego wpływem na nasze zdrowie? Wokół tego tematu narosło wiele kontrowersji i sprzecznych opinii. 

Jedni twierdzą, że keczup to pomidory a pomidory to zdrowie. Drudzy, że butelka czerwonego sosu to przede wszystkim chemiczne dodatki, które sprawiają, że keczup niewiele ma wspólnego z warzywem, od którego się wywodzi. 

Reklama

A jakie są fakty?

Co zawiera keczup?

Pomidor to jedno z nielicznych warzyw, które nie traci wartości odżywczych podczas obróbki termicznej. Gotowanie, nawet w wysokiej temperaturze, a w szczególności pasteryzacja zwiększa zawartość likopenu - dobroczynnego składnika pomidorów, który działa bardzo korzystnie na serce i kości. Likopen jest też świetnym przeciwutleniaczem, który pomaga chronić organizm przed czynnikami szkodliwymi, zmniejsza ryzyko chorób nowotworowych a przede wszystkim opóźnia procesy starzenia. Zwalcza też wolne rodniki, obniżając ryzyko chorób serca i cukrzycy.

Dobrej jakości keczup ma nawet 3 razy więcej likopenu niż surowe pomidory. Ale co to znaczy "keczup dobrej jakości"?               

Kierując się argumentami prozdrowotnymi, warto wybierać produkty, do przygotowania których wykorzystano koncentrat pomidorowy lub świeże pomidory. Warto też zwracać uwagę na podawaną przez producentów informację, ile pomidorów zużyli to przygotowania 100 gram keczupu. Dobrego gatunku keczup to 200 gram pomidorów na 100 gram produktu, można znaleźć tego typu wyroby na polskim rynku.

Warto też zawracać uwagę, by keczup miał jak najzdrowszy skład: przyprawy i naturalne aromaty, zamiast sztucznych zagęstników, substancji konserwujących i innych chemicznych dodatków. Tu zasada jest prosta: czytajmy etykiety i zwracajmy uwagę na kolejność, w jakiej produkty wymieniane są na etykiecie ze składem (im wcześniej, tym więcej).

Czy od keczupu się tyje?

Co zawiera keczup? Przede wszystkim koncentrat z pomidorów oraz dodatki: ocet, pieprz, sól, cebula i przyprawy. W klasycznej wersji zawiera też cukier, syrop glukozowo-fruktozowy, skrobię modyfikowaną lub inną substancję słodzącą, w której jest mnóstwo cukru. Właśnie dlatego klasycznego keczupu powinny  osoby walczące z nadwagą, chorujące na cukrzycę czy insulinooporność.

W takiej sytuacji warto poszukać keczupu z cukrem trzcinowym lub o specjalnie obniżonej zawartości cukru, właśnie dla diabetyków. Ewentualnie, przygotować go we własnym zakresie.

Czy keczup jest zdrowy dla dzieci?

Z uwagi na dużą zawartość octu, cukru (lub innych substancji słodzących) zwraca się często uwagę, że keczup nie powinien być podawany dzieciom. Chodzi też o wysoką zawartość substancji poprawiających smak i konserwujących, które mogą uczulać maluchy. Na sklepowych półkach można jednak znaleźć keczup stworzony specjalnie dla dzieci. Albo zrobić go samemu - własnej produkcji keczup nie będzie tak gęsty, jak sklepowy, ale może być równie dobry w smaku.


INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: keczup | pomidory | witaminy | dieta | mikroelementy

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy