Reklama

Współczesne Polki stawiają na rodzinę

Jakie są Polki? Bardzo rodzinne, a jednocześnie liberalne światopoglądowo. Zadowolone z życia, ale też zmęczone i zestresowane. Dla 56 proc. z nich najważniejsze w życiu jest bycie dobrą gospodynią domową, żoną i matką, wynika z najnowszych badań.

Badania, zrealizowane wspólnie przez agencję Garden of Words i Dom Badawczy Maison, pokazały wyraźnie, że nie ma jednej przeciętnej Polki. Analizy wyłoniły kilka charakterystycznych typów Polek. Dla prof. Dominiki Maison nie było zaskoczeniem wytypowanie grupy kobiet nastawionych na osiąganie sukcesu, kobiet, które czerpią satysfakcję z rodziny i tych, których wartością nadrzędną jest konsumpcjonizm.

Profesjonalistek będzie więcej

- Dzięki doświadczeniu badawczemu mogłam mieć przypuszczenia co do pojawienia się niektórych grup. Nie zaskoczyło mnie, że w toku analiz wytypowaliśmy grupę nazwaną przez nas grupą Spełnionych Profesjonalistek (10 proc. populacji Polek). Coraz częściej obserwuję kobiety, dla których praca jest nie tylko na tyle ważna, co rodzina, powiedziałabym nawet, że jest ważniejsza. Nastawienie na realizowanie siebie, pewien rodzaj indywidualizmu. To optymistki, osiągające sukces, kobiety zrealizowane, które czerpią radość z pracy. Ta grupa na pewno będzie rosła - tłumaczy prof. Dominika Maison.

Reklama

Zachłanne konsumpcjonistki

- Druga grupa, która jest uniwersalna, to grupa nazwana przez nas grupą Zachłannych Konsumpcjonistek (17 proc. Polek) - kobiet, które mają bardzo materialistyczne podejście do życia, pieniądz jest dla nich wartością nadrzędną, celem samym w sobie. To kobiety, które wydają ponad miarę, często zaciągają kredyty, pożyczki. Inna grupa również bardzo uniwersalna to Rodzinne Panie Domu. Tu mówimy nie o kobietach, które tylko siedzą w domu, tylko o kobietach, dla których rodzina, dom jest najważniejszy. Panie czerpią z tego radość - dodaje ekspertka.

Grupą, która była zaskoczeniem dla badaczy okazały się kobiety zaliczone do grupy Niespełnionych Siłaczek - kobiet wieku między 20. a 30. lat, wykształconych, jednak zajmujących nienajlepszą pozycję zawodową, słabo zarabiających. - Obszarem frustracji tej grupy kobiet jest właśnie sfera zawodowa. One chciałyby osiągać sukces, bo wartości, które prezentują są bliskie grupie Spełnionych Profesjonalistek. Chcą być kobietami sukcesu. Rodzina nie jest dla nich najwyższą wartością, nie daje im satysfakcji, a w pracy nie potrafią się spełnić, zajmują mało ambitne stanowiska. To kobieta ambitna, która rozwija się, chodzi do teatru, kina, jednak coś jej nie pozwala na rozwój zawodowy - tłumaczy prof. Maison.

Rodzinnie liberalna

Z badań wyłania się obraz Polki bardzo rodzinnej, a jednocześnie o liberalnych światopoglądach - 93 proc. Polek uważa, że ludzie powinni mieć prawo do stosowania środków antykoncepcyjnych, 88 proc. - jest za dostępem do in vitro, 56 proc. opowiada się za możliwością wyboru odnośnie dokonania aborcji.

Pocieszające jest to, że ponad połowa ankietowanych - 56 proc. respondentek przyznaje, że jest szczęśliwa. Głównym powodem zadowolenia kobiet jest udane życie rodzinne (96 proc.); małe przyjemności (92 proc.) i przyjaciele (91 proc.). Jednocześnie aż 45 proc. respondentek na co dzień czuje się zmęczona, a 34 proc. - zestresowana. Najczęstszymi przyczynami złego samopoczucia u Polek i przyczyną codziennych zmartwień są przede wszystkim finanse (65 proc. wskazań), troska o bliskich (63 proc.) i własne zdrowie (50 proc.). Mniej niż 1/3 Polek jako bolączki dnia codziennego wymieniła złe relacje z partnerem (29 proc. wskazań) oraz problemy wychowawcze z dziećmi (27 proc.).

Głębokie przemiany

- Wyniki badania są żywym obrazem sytuacji społecznej i dowodem głębokich przemian, jakie dzieją się w naszym społeczeństwie. Kobiety - kiedy mają głos - mówią jasno i rzeczowo o swoich potrzebach, wizji świata, biznesu i polityki. To, co z pewnością łączy współczesne Polki, to świadomość swoich pragnień, otwartość na świat i zdeterminowanie. Mają jasno określone priorytety i chcą decydować o swoim życiu, bez względu na to, czy postawiły na karierę zawodową czy zdecydowały się realizować, jako matki i gospodynie domowe - wyjaśnia Katarzyna Pawlikowska, współzałożycielka Garden of Words, ekspert w dziedzinie kobiecych motywacji i autorka pierwszej polskiej publikacji na temat marketingu skierowanego do kobiet.

PAP life
Dowiedz się więcej na temat: Polka | dziecko | kariera | praca | rodzina
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy