ZUS szykuje rewolucyjne zmiany. Polacy czekali na to od lat
Prosta nawigacja, intuicyjny interfejs i funkcje dostosowane do potrzeb różnych grup klientów - m.in. tym ma się charakteryzować nowy portal eZUS, który już niedługo zastąpi Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. To nie koniec zmian, bowiem Zakład Ubezpieczeń Społecznych pracuje nad aplikacją mobilną.

ZUS zapowiada zmiany. Polacy zaczną chętniej korzystać?
Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że pierwsze zmiany w eZUS zostały wprowadzone w sierpniu 2024 r. Pojawiła się wówczas nowa nazwa portalu oraz zmodyfikowany proces logowania, w tym logowanie dwuskładnikowe. Znacznie zwiększyło to poziom bezpieczeństwa klientów ZUS.
Pod koniec br. pojawią się usprawnienia w obszarze obsługi płatnika składek, czyli mowa o przedsiębiorcach i biurach oraz księgowych obsługujących przedsiębiorców. Zapowiadane rozwiązania mają objąć stronę startową konta płatnika i nowe menu.
ZUS wskazuje, że z nowego okna startowego płatnik składek uzyska szybki dostęp do najbardziej interesujących informacji, takich jak saldo, e-ZLA, sprawy płatnika, wiadomości czy kalendarz wizyt.
Płatnik będzie mógł personalizować układ i rodzaj prezentowanych kafli na stronie startowej i zarządzać nimi.
"Na przykład w >>Składkach i saldach<< użytkownik zobaczy bieżące saldo, historię wpłat, złożone deklaracje oraz informacje o należnych składkach. Jeśli ktoś będzie chciał sprawdzić szczegóły - np. z czego wynika niedopłata - wtedy będzie mógł wejść głębiej, przejrzeć deklaracje i historię wpłat" - tłumaczy Magdalena Mazur-Wolak, dyrektor Departamentu Relacji z Klientami w ZUS w rozmowie z dziennikarką Moniką Krześniak-Sajewicz z serwisu Biznes.Interia.pl.
W "Powiadomieniach" klient znajdzie subskrypcje i informacje np. o nowym dokumencie do odebrania. W "Korespondencji z CKK" będzie dostępna korespondencja z Centrum Kontaktu Klientów ZUS. W "Komunikatach" będą zamieszczane m.in. informacje o planowanej niedostępności portalu - wskazuje ZUS w oficjalnym komunikacie.
Planowane są także zmiany, które ułatwią korzystanie z portalu. Okna eZUS będą dostosowane do standardów dostępności cyfrowej oraz elastycznie dopasowywane do rozdzielczości urządzenia użytkownika.
To jednak nie koniec, bowiem w pierwszej połowie 2026 r. pojawi się kolejna aplikacja mobilna zbudowana przez ZUS - mZUS dla Płatnika. W aplikacji płatnicy składek będą mogli m.in.:
- przeglądać informacje o saldach,
 - przeglądać informacje o zwolnieniach lekarskich,
 - wysyłać dokumenty do ZUS (RWN, RD-3, wniosek o zaświadczenie A1, zgłoszenie umowy
 - o dzieło),
 - samodzielnie wygenerować zaświadczenie automatyczne,
 - skontaktować się z CKK jako klient uwierzytelniony (połączenie priorytetowe, możliwość pełnego dostępu do indywidualnych informacji),
 - umówić się na e-wizytę lub wizytę w placówce ZUS.
 

Jakie zmiany czekają klientów indywidualnych?
Użytkownicy indywidualni, zatem osoby pracujące, które nie prowadzą działalności, również mogą liczyć na zmiany ułatwiające poruszanie się po internetowym koncie w ZUS.
Jak zaznacza Magdalena Mazur-Wolak w rozmowie z Moniką Krześniak-Sajewicz z serwisu Biznes.Interia.pl - przygotowano już makiety nowego interfejsu i dokumentację projektową. Obecnie trwa postępowanie przetargowe, które wyłoni wykonawcę tej części systemu. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, prace wdrożeniowe rozpoczną się w drugiej połowie 2026 r.
"Najważniejsza zmiana to uproszczenie ról. Dziś użytkownik może być jednocześnie ubezpieczonym i świadczeniobiorcą, pracownikiem i emerytem - i każda z tych ról ma osobny widok. To mylące. W nowym systemie będzie jedna rola: klient indywidualny. Niezależnie od tego, czy ktoś pracuje, pobiera emeryturę, zasiłek chorobowy czy rentę - wszystko zobaczy w jednym miejscu" - dodaje Magdalena Mazur-Wolak, dyrektor Departamentu Relacji z Klientami w ZUS.
Warto wiedzieć: 5117 zł emerytury od 1 stycznia 2026. Kto otrzyma świadczenie?









