Dlaczego w samolotach jest chłodno? To nie przypadek, tylko przemyślana strategia
Podróże samolotem to dziś codzienność dla milionów osób – zarówno tych wyjeżdżających służbowo, jak i planujących wypoczynek. Wśród częstych uwag zgłaszanych przez pasażerów znajduje się niska temperatura na pokładzie. Choć dla wielu osób może być to uciążliwe, chłodniejsze warunki w kabinie nie są przypadkowe – mają konkretne i praktyczne uzasadnienie, związane z bezpieczeństwem, zdrowiem oraz komfortem podróży.

Spis treści:
Jak kontrolowana jest temperatura w samolocie?
Utrzymanie odpowiedniej temperatury w kabinie samolotu to złożony proces, zależny od wielu czynników technicznych i operacyjnych. Gdy samolot stoi jeszcze przy terminalu, do jego kadłuba podłączane są zewnętrzne systemy klimatyzacyjne, które odpowiadają za cyrkulację powietrza i chłodzenie wnętrza maszyny. Te urządzenia, często widoczne w formie dużych, żółtych rur, dostarczają powietrze do środka samolotu, zanim uruchomione zostaną silniki.
Po starcie, klimatyzację przejmują systemy napędzane głównymi silnikami, a za kontrolę temperatury odpowiada załoga. Wnętrze samolotu podzielone jest na kilka stref, z osobnymi czujnikami, co pozwala na różnicowanie temperatury w różnych częściach kabiny - od kokpitu, przez klasę ekonomiczną, po kabinę załogi. Choć stewardesy mogą regulować temperaturę w ograniczonym zakresie, poważniejsze zmiany wymagają decyzji z kokpitu.
Co ważne, nie istnieją międzynarodowe standardy regulujące dokładną temperaturę w samolotach. Linie lotnicze kierują się wewnętrznymi wytycznymi, a decyzje w tej sprawie są uzależnione m.in. od typu samolotu, długości lotu czy liczby pasażerów.
Zobacz również: Podróże na własną rękę: Stewardessa zdradza swoje triki na wygodne podróżowanie. To najlepsze miejsce w samolocie
Niska temperatura na pokładzie a zdrowie pasażerów
Chłodniejsze warunki panujące w kabinie to nie tylko kwestia komfortu załogi czy oszczędności energetycznych. Przede wszystkim chodzi o zdrowie pasażerów.
Lepiej schłodzić kabinę niż doprowadzić do przegrzania, które mogłoby skutkować omdleniami
W cieplejszych warunkach, przy obniżonym ciśnieniu powietrza i jego niskiej wilgotności, organizm człowieka jest bardziej podatny na zawroty głowy, nudności, a nawet omdlenia. Z tego powodu temperatura w samolocie utrzymywana jest na poziomie, który minimalizuje ryzyko takich objawów.
W samolotach panuje także bardzo suche powietrze - wilgotność może wynosić zaledwie 10-20 proc. Zbyt wysoka temperatura w takich warunkach dodatkowo zwiększa ryzyko odwodnienia. Utrzymanie chłodniejszego klimatu pomaga ograniczyć ten efekt, dlatego zaleca się, by pasażerowie regularnie się nawadniali podczas lotu.

Zobacz również: Kto ma prawo do środkowego podłokietnika w samolocie? Zasady, o których powinien wiedzieć każdy
Chłód w kabinie ma też funkcję praktyczną
Niska temperatura w samolocie odgrywa również ważną rolę w kontekście ogólnego komfortu podróży. Chłodniejsze powietrze pomaga neutralizować zapachy - zarówno te związane z jedzeniem, jak i mniej przyjemne, np. od obuwia czy potu. W cieplejszym otoczeniu cząsteczki zapachowe stają się bardziej aktywne, co może pogorszyć jakość podróży dla pasażerów. Stąd właśnie potrzeba utrzymywania nieco chłodniejszej atmosfery na pokładzie, zwłaszcza przy dużym zagęszczeniu ludzi na małej przestrzeni.
Dlatego też członkowie załogi często noszą ciepłe swetry czy kamizelki - to nie tylko kwestia uniformu, ale również konieczność wynikająca z realiów pracy w niskiej temperaturze. Pasażerowie również powinni pamiętać o odpowiednim przygotowaniu do lotu: lekki sweter, skarpetki czy chusta mogą znacząco podnieść komfort podróży, zwłaszcza na dłuższych trasach.
Zobacz również: Ekspertka zdradza podróżniczy trik. Zamknij but w sejfie
***
Źródło: NewsUkraine