Czy sprzedawca może odmówić sprzedaży, gdy nie ma wydać reszty?
"Będę winna grosika" - to jedno z częstszych zdań, którymi sprzedawcy informują nas, że nie są w stanie wydać nam reszty. Dla większości kupujących ten jeden grosik nie stanowi większego problemu, ale co zrobić w sytuacji, gdy sprzedawca nie jest w stanie wydać nam większej kwoty? Czy może odmówić sprzedaży produktu?

Zacznijmy od tego, że według Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, prawo nie zobowiązuje sprzedawców do posiadania drobnych w celu wydania reszty. Co ciekawe, UOKiK zaznacza, że to konsument ma obowiązek posiadać odpowiednie środki do zapłaty za towar. To teoria, a jak wygląda praktyka?
Co w sytuacji, gdy sprzedawca nie może wydać nam reszty?
W sytuacji, gdy sprzedawca informuje nas, że nie jest w stanie wydać nam reszty, mamy trzy możliwości:
- w większości sklepów istnieje możliwość zapłacenia kartą i prawdopodobnie kasjer zaproponuje nam takie rozwiązanie,
- jeśli kwota jest groszowa, możemy zgodzić się na to, by kasjer oddał nam pieniądze przy najbliższych zakupach,
- możemy również zrezygnować z zakupu wybranego towaru lub wrócić do sklepu z gotówką.
Zobacz również: W jakich przypadkach sprzedawca może odmówić sprzedaży towar
Czy sprzedawca może odmówić sprzedaży, gdy nie ma wydać reszty?
Warto mieć świadomość, że w niektórych przypadkach sprzedawca może odmówić nam sprzedaży produktu, jeśli nie posiadamy wyliczonej gotówki i nie jesteśmy w stanie zapłacić kartą. Może on wtedy anulować transakcję, ale powinien uzasadnić odmowę brakiem drobnych pieniędzy w kasie. To jednak skrajna sytuacja, bo większość sprzedawców zaopatruje się w drobne, by móc wydawać resztę klientom.
Jak zabezpieczyć się przed sytuacją, w której sprzedawca nie jest w stanie wydać nam reszty. Rozwiązanie jest proste - warto unikać płacenia większymi nominałami za małe zakupy, by nie przysparzać sprzedawcy problemów z wydaniem odpowiedniej sumy.