Jak reklamować rzeczy z wyprzedaży
W wielu sklepach wisi wywieszka, że przecenionego towaru nie można zwrócić. Czy to zgodne z prawem? Wyjaśniamy!
Towaru z wyprzedaży nie możesz zwrócić tylko, gdy chcesz reklamować wadę, która była podstawą przeceny. W innych sytuacjach możesz go reklamować na podstawie: niezgodności towaru z umową lub gwarancji, jeżeli kupiona rzecz jest nią objęta.
Z tego argumentu możesz skorzystać, gdy towar jest:
- wadliwy – nie można go używać zgodnie z przeznaczeniem (np. mikser nie miksuje) lub jest uszkodzony (np. bluzka ma plamę);
- niekompletny – w zestawie brakuje elementów, a w przypadku urządzeń elektronicznych brak funkcji opisanej w instrukcji;
- niezgodny z opisem – np. jest w innym kolorze lub rozmiarze niż gwarantuje producent;
- pozbawiony pełnej dokumentacji – brakuje instrukcji obsługi lub montażu towaru, brak jest certyfikatów bezpieczeństwa.
Jak to zgłosić u sprzedawcy?
Na zgłoszenie reklamacji masz dwa lata od momentu zakupu, ale o wadzie musisz poinformować sprzedawcę w ciągu dwóch miesięcy od chwili jej zauważenia.
Reklamację złóż na piśmie, w dwóch egzemplarzach. Jeden zostaw w sklepie. Poproś, by sprzedawca na drugim egzemplarzu (tym dla ciebie) przystawił pieczątkę i wyraźnie się podpisał.
Podaj przyczynę roszczenia. Koniecznie dołącz kopię dowodu zakupu, np. ksero paragonu, faktury.
Określ, czego oczekujesz od sprzedawcy w ramach reklamacji. Możesz żądać nieodpłatnej naprawy towaru lub wymiany na nowy. Sprzedawca ma 14 dni na odpowiedź. Jej brak w terminie oznacza, że reklamacja została przez sklep uznana.
Wymień koszty, jakie poniosłaś w związku ze zwrotem towaru. Jeżeli musiałaś np. wezwać fachowca, by zdemontował wadliwe szafki, przywieźć duży sprzęt taksówką itp., to za wszystkie te usługi zbieraj rachunki (paragony, faktury). Gdy reklamacja zostanie uznana, sklep powinien zwrócić ci te wydatki.
Żądanie zwrotu pieniędzy
Bywa tak, że wymiana lub naprawa towaru jest niemożliwa. Możesz wtedy zatrzymać wadliwy towar, a za wadę zażądać zniżki. Jeżeli chcesz odzyskać całą sumę, musisz oddać towar i napisać oświadczenie o odstąpieniu od umowy powołując się na art. 8 ust. 4 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Podaj przyczynę.
Zwrot na podstawie gwarancji
Towar możesz reklamować też na podstawie gwarancji (jeżeli ją posiada), ale wówczas to gwarant (np. producent) określa jej warunki. Szczegóły znajdziesz w karcie gwarancyjnej.
Kiedy i czego możesz żądać: jakiego rodzaju uszkodzenia podlegają gwarancji, o co możesz się upominać (np. naprawę, wymianę itp.).
Gdzie i jak zgłosić wadę: w karcie muszą być podane adresy serwisów lub przedstawicieli producenta, do których możesz dostarczyć wadliwy towar. Dodatkowo możesz złożyć pismo opisujące usterkę. Sprawdź też, co zgodnie z gwarancją musisz dołączyć (opakowanie, paragon itp.).
Jakie obowiązki spoczywają na kupującym: np. koszty transportu wadliwej rzeczy do serwisu, demontażu itp. zazwyczaj ponosi klient.
Reklamacja odrzucona
W tym przypadku możesz zwrócić się po bezpłatną pomoc do powiatowego lub miejskiego rzecznika konsumentów. Znajdziesz go w urzędzie gminy.
Zakupy przez internet
Zawierając taką tzw. umowę na odległość (także przez telefon, poza lokalem przedsiębiorstwa) możesz zwrócić towar w ciągu 10 dni od daty podpisania umowy i to bez podawania przyczyny!
O rezygnacji poinformuj na piśmie. Najlepiej listem poleconym albo mejlem. Podaj numer konta, na który sprzedawca ma przelać twoje pieniądze. Po rozwiązaniu umowy obie strony mają 14 dni na dokonanie formalności. Sprzedawca na zwrot pieniędzy, ty na odesłanie towaru. Uwaga! Towar odsyłasz na swój koszt.