Jak sprawdzić, dlaczego nie działa internet?

O tym, że Internet jest niezbędny nie trzeba nikogo przekonywać. Długo można wyliczać jego zalety, dlatego trudno spotkać kogokolwiek, kto nie ma domowego połączenia z siecią. Niestety, czasem pojawia się awaria, które skutkuje brakiem do dostępu. Oczywiście można wtedy zadzwonić na infolinię dostawcy usług i za pomocą konsultanta naprawić usterkę. Jednak linia telefoniczna może być przeciążona i oczekiwanie na rozmowę może powodować frustrację. Na szczęście w prosty sposób da się sprawdzić, co jest przyczyną braku Internetu i spróbować samodzielnie przeprowadzić diagnostykę. Jak to zrobić?

Praca na komputerze
Praca na komputerze ©123RF/PICSEL
E-urząd, czyli formalności przez InternetInteria.tv

Brak internetu

Router
©123RF/PICSEL

Jeśli w prawym dolnym rogu ekrany pojawi się ikonka, a wraz z nią komunikat „brak dostępu do sieci” (po najechaniu kursorem) – mamy problem z dostępem do Internetu. Klikając w nią często pojawia się opcja „Diagnostyka sieci”, która często rozwiązuje problem. Jakie są najczęstsze przyczyny problemu? Awaria wina sprzętu, na którym serfujemy po sieci, routera, który rozsyła sygnał albo problem techniczny operatora. Kliknięcie w tę opcję pozwala często naprawić usterkę samodzielnie, np. poprzez ponowne połączenie się z Internetem albo zresetowanie karty sieciowej znajdującej się w urządzeniu. Czasami błąd znika po zrestartowaniu komputera. Choć wydaje się to proste, nie zawsze jest to wykonywane, ponieważ wtedy przywracane są poprzednie ustawienia sprzętu.

Co zrobić po restarcie?

Kabel ethernet
©123RF/PICSEL

Jeśli po restarcie systemu Internetu nie ma nadal, warto sprawdzić, czy sieć dostępna jest na innych urządzeniach, takich jak smartfon czy drugi komputer. Jeśli tak, oznacza to, że wina leży w działaniu konkretnego sprzętu. Można jeszcze raz przeprowadzić diagnostykę sieci. Jeżeli się nie powiedzie, warto oddać sprzęt w ręce fachowca, który usunie błąd. Jeśli Internet nie działa na innych urządzeniach, wina może leżeć po stronie routera. Sprawdź, czy diody na nim są włączone. Nie muszą świecić się wszystkie, mogą one mieć różne oznaczenie i podpisy. Najważniejsze, aby włączone było zasilanie, sieć oraz przesyłanie danych. Jeśli router działa, czasami wystarczy go zresetować, np. poprzez odłączenie od niego zasilania, odczekaniu kilkunastu sekund, a następnie ponownego włączenia. Niektóre z nich mają specjalny guzik: „reset”.

Problem routera

Jeśli ponowne uruchomienie nie przyniosło rezultatu, należy sprawdzić, czy routera nie wypięły się kable. Odwróć urządzenie i zobacz te znajdujące się z tyłu. Kabel od Internetu jest charakterystyczny, bowiem posiada przezroczystą plastikową obudowę z wypustką, którą po wciśnięciu łatwiej jest wyciągnąć z portu. Postaraj się docisnąć kabel i sprawdzić, czy Internet działa. Jeśli nie, przełóż go do innego wejścia. Portów w urządzeniu może być kilka. Te od sieci zazwyczaj są oznaczone kolorem szarym albo mają taką samą barwę jak obudowa urządzenia. .

Ostatnia deska ratunku

Rozmowa z konsultantem
©123RF/PICSEL

Ostatnią rzeczą, którą można zrobić w wypadku braku Internetu, to podłączenie komputera bezpośrednio do kabla internetowego. Jeśli sieć działa to znak, że mamy do czynienia z awarią routerem. Rozwiązaniem może być naprawa albo wymiana sprzętu na nowy. Jeśli po podłączeniu kabla Internetu dalej nie ma, oznacza to problem ze strony dostawcy. Należy wtedy skonsultować się z operatorem, który powinien szybko rozwiązać awarię.

INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas