Miliony Polaków muszą wymienić swoje dowody. Jak złożyć wniosek?
Oprac.: Łukasz Piątek
Ponad trzy miliony Polaków będą musiały uzyskać w tym roku nowy dowód osobisty. Liczba dokumentów, które utracą ważność, przekracza dwa miliony. Reszta to osoby, które osiągną pełnoletność, zmienią nazwisko lub zgubią dokument – informuje resort cyfryzacji.
Jak uzyskać dowód osobisty?
Wniosek o dowód osobisty można złożyć przez internet lub osobiście w urzędzie. W pierwszym przypadku wniosek należy uzupełnić o odciski palców i wzór podpisu. Takie dane zostaną pobrane w urzędzie i umieszczone w dowodzie osobistym. Stawiennictwo w urzędzie przez osobę składającą wniosek przez internet jest wymagane w ciągu 30 dni od złożenia wniosku.
System Rejestrów Państwowych wyśle automatycznie powiadomienie o zbliżającym się upływie ważności dowodu osobistego, a także paszportu na- 90, 60, 30 i 14 dni przed terminem, o ile będziemy wpisani do rejestru. Chcąc dołączyć do RDK możemy zrobić to przez internet, za pośrednictwem profilu zaufanego lub e-dowodu, lub przychodząc bezpośrednio do urzędu.
Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, że wszystkie dowody wydawane od 4 marca 2019 roku to e-dowody. W takim dokumencie zapisane są informacje na temat samego e-dowodu:
- jego seria i numer,
- data wydania,
- data ważności,
- kto go wydał,
- numer CAN.
CAN to numer zapisany na awersie oraz rewersie, jako kod kreskowy e-dowodu. Należy go podać, by móc korzystać z elektronicznych funkcji e-dowodu. CAN chroni również e-dowód, by osoba niepowołana zdalnie nie odczytała danych z warstwy elektronicznej dowodu.
E-dowód w warstwie elektronicznej dodatkowo zawiera dane:
- powtórzone dane właściciela i dane dowodu zapisane w postaci elektronicznej - z wyjątkiem numeru CAN,
- odciski palców, jeżeli właściciel dokumentu ma ukończone 12 lat,
- aplikację ICAO, która pozwala odprawić się automatycznie, gdy przekraczamy granice państwa,
- miejsce na certyfikat kwalifikowany podpisu elektronicznego,
- certyfikaty, które pozwalają:
- uwierzytelnić się w usługach online, na przykład zalogować na portalu ePUAP,
- podpisać elektronicznie dokumenty podpisem osobistym,
- potwierdzić swoją obecność.
Nowy dowód osobisty jest gotowy do odbioru po 30 dniach od złożenia wniosku, jednak w wielu przypadkach dokument wydawany jest przed upływem 30 dni.
Co zrobić, gdy zgubimy dowód osobisty?
Jeśli zgubimy lub uszkodzimy dowód osobisty, należy jak najszybciej zgłosić taki fakt w urzędzie gminy lub przez internet, by został on unieważniony. Przebywając za granicą utratę lub uszkodzenie dowodu powinniśmy zgłosić w konsulacie - osobiście, listownie, faksem.
"Jeśli myślisz, że twój dowód jeszcze się odnajdzie, skorzystaj z innej usługi. Możesz go czasowo zawiesić i wycofać jego zawieszenie, kiedy go znajdziesz. Z tej usługi możesz skorzystać tylko wtedy, gdy zaginiony dowód jest e-dowodem wydanym po 4 marca 2019 roku" - informuje Ministerstwo Cyfryzacji.
Natomiast w przypadku kradzieży dowodu osobistego, wystarczy, że zgłosimy się na policję. Wówczas nie ma potrzeby zgłaszania takiej kradzieży w urzędzie gminy. Dowód zostanie unieważniony z dniem zgłoszenia tego faktu policji.