Stłukłeś słoik w sklepie? Sprawdź, czy rzeczywiście musisz za niego zapłacić
Stłuczenie słoika czy też nieumyślne zniszczenie innego towaru podczas zakupów w sklepie zdarza się nierzadko. Myślisz, że zawsze klient musi ponieść odpowiedzialność i zapłacić za artykuł? Okazuje się, że zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego, zależy to od okoliczności zdarzenia oraz polityki jaka obowiązuje w sklepie. Sprawdź, kiedy powinieneś wstrzymać się z płaceniem za stłuczony słoik.

Spis treści:
Czy klient zawsze musi zapłacić za rozbity słoik? Będziesz zaskoczony
Jeśli przeanalizujemy przepisy dotyczące robienia zakupów w sklepach dowiemy się, że to sprzedawca ma zapewnić odpowiednie warunki w sklepie, które zminimalizują ryzyko wszelkich wypadków. Jeżeli słoik czy inny artykuł spadł z półki z powodu nieprawidłowego ułożenie towaru - np. zbyt dużej ilości produktów na sklepowej półce, klient nie ma obowiązku pokrywania kosztów. W takiej sytuacji powinien zgłosić zajście komuś z personelu.
Kiedy klient musi zapłacić za uszkodzony towar?
W przypadku, gdy pracownik sklepu będzie domagał się zapłaty, najlepiej zwrócić się do kierownika i poprosić o odtworzenie nagrań z monitoringu. Jeśli natomiast wina za uszkodzony towar wynika ze strony robiącego zakupy (np. noszenie produktów w rękach, zamiast w koszyku czy po prostu nieostrożne obchodzenie się z artykułami), wówczas jak przewiduje art. 415 Kodeksu cywilnego, pracownik sklepu ma prawo wymagać od klienta zapłaty.

Dziecko rozbiło słoik w sklepie. Co teraz?
Często tego typu incydenty w sklepach wynikają z nieostrożności dzieci - przepisy, a konkretnie te zawarte w art. 426 Kodeksu cywilnego, mówią bowiem jasno, że "za szkody wyrządzone przez małoletnich poniżej 13. roku życia odpowiadają ich opiekunowie". Należy jednak mieć świadomość, że rodzic lub opiekun może udowodnić personelowi, iż incydent miał miejsce pomimo jego uważności i sprawowania stosownej opieki.
Czy musisz zapłacić za stłuczony słoik? Wszystko zależy od sklepu
Z obserwacji klientów dużych dyskontów wynika, że konsekwencje za zniszczony artykuł w sklepie są ponoszone w zależności od danego miejsca i jego polityki handlowej. Zazwyczaj w dużych sieciach, na takie sytuacje przymyka się oko - szczególnie jeśli chodzi o niewielkie straty. W małych, osiedlowych sklepikach istnieje większe prawdopodobieństwo, że pracownik będzie chciał uregulowania zapłaty za zniszczony artykuł.
Sytuacja ma się zupełnie inaczej, jeśli pracownik dowiedzie, że towar w sklepie został zniszczony celowo - wówczas w zależności od wartość przedmiotu, klient może zostać ukarany grzywną nawet do 800 zł (sprawa wykroczeniowa) lub powyżej 800 zł (sprawa karna). Finalnie sprawa może zakończyć się nie tylko orzeczeniem o karze pieniężnej ale nawet pozbawieniem wolności.