Uwaga na przedświąteczne oszustwa internetowe
Grudzień to... czas żniw dla wszelkich naciągaczy, oszustów i złodziei. Jak nie pozwolić im wyłudzić naszych pieniędzy? Trzeba poznać ich triki i... być czujnym!
Działają w internecie i w sieciach komórkowych - tam łatwiej mogą wymyślać oszukańcze sztuczki. Radzimy, na co uważać.
Nowe oszustwo na ogłoszenie w OLX (to darmowy portal sprzedażowy i ogłoszeniowy)
Oszust wysyła mail, rzekomo od "sprzedawcy", z prośbą o opłacenie kuriera i link z płatnością. Tylko że taki link, zamiast odsyłać do prawdziwej strony, gdzie opłaca się przelew, odsyła do ... serwisu oszusta.
Jak reagować? Zanim zapłacisz, sprawdź wiarygodność sprzedawcy, skontaktuj się z serwisem ogłoszeniowym, poczytaj opinie.
Wskazówka: Najbezpieczniejszą formą jest zapłata kartą, bo w razie oszustwa bank anuluje płatność dzięki systemowi chargeback.
Sprzedaż... bez dostarczenia towaru
Oszuści zakładają fikcyjne sklepy internetowe i proponują w sieci sprzedaż rzeczy... których wcale nie mają.
Jak rozpoznać oszusta? Z reguły chce płatności z góry - oszust zbiera przelewy, potem likwiduje stronę i znika.
Fałszywa rezerwacja w pensjonacie
Oszuści wiedzą, że wiele osób spędza święta poza domem, więc zamieszczają też fałszywe oferty w internecie!
Jak je rozpoznać? Są to zawsze "superokazje", tanie pobyty w atrakcyjnych miejscowościach.
Wskazówka: Nim wpłacisz zaliczkę, sprawdź, czy taki pensjonat istnieje (oszuści zamieszczają fałszywe zdjęcia). Kieruj się nie tylko ceną, ale opiniami innych klientów!
Oszustwo na SMS
Mechanizm jest perfidny: Wysyłają SMS z życzeniami, potem wiadomość, że uruchomiono usługę premium za np. 10 zł za dzień, a dalej... że możesz z niej zrezygnować, odsyłając SMS, np. z tekstem "STOP".
Wskazówka: To może być pułapka! Zwrotny SMS oznacza akceptację usługi, a to koszt nawet kilkuset zł!
Unikaj sklepów internetowych, które:
- mają negatywne opinie innych klientów na forach internetowych;
- nie mają żadnych opinii (to może być oszust, który na chwilę otworzył fałszywy sklep);
- mają wyjątkowo okazyjne ceny, zdecydowanie niższe niż w innych sklepach z podobnym asortymentem;
- mają siedzibę firmy za granicą, zwłaszcza w odległym, egzotycznym kraju.
W powyższych sytuacjach lepiej zrezygnować z zakupu!
Odzyskujemy pieniądze, gdy... dziecko kupiło coś w internecie
Jeśli dziecko ma mniej niż 13 lat: Zwrot pieniędzy należy się bezwarunkowo, bo dokonany przez nie zakup będzie nieważny; rodzic powinien skontaktować się ze sklepem, odesłać rzecz i dołączyć pismo wyjaśniające, że kupiło ją dziecko, które nie ma 13. lat!
Jeżeli dziecko jest powyżej 13 r. życia: Zwrot pieniędzy należy się, jeśli kupiło drogą rzecz bez zgody rodziców (np. telefon komórkowy laptop, rower); rodzic ma dwie możliwości: odesłać rzecz w ciągu 14 dni od dostarczenia przesyłki, a jeśli już minął ten termin - żądać unieważnienia zakupu. Nie chcą zwrócić pieniędzy? Należy zgłosić sprawę do miejskiego rzecznika praw konsumenta, który będzie interweniował w tej sprawie.
Jak chronić kartę zbliżeniową
Łatwo się nią płaci: bez PIN przy zakupach do 50 zł! To wygoda też... dla złodzieja. Nie daj się!
Ustal limit dzienny transakcji kartą: Dzięki temu w razie jej kradzieży złodziej nie "wyczyści" ci konta!
Kup specjalne etui: Kosztuje ok. 10 zł. Zabezpiecza kartę przed nieautoryzowanymi transakcjami.
Żądaj pokrycia strat: W razie kradzieży karty bank musi pokryć straty klienta powyżej kwoty 50 euro, czyli ok. 210 zł.
Marcin Nagórek, radca prawny
Jarosław Sadowski, główny analityk Expander Advisors