Uwaga na przedświąteczne oszustwa internetowe

Grudzień to... czas żniw dla wszelkich naciągaczy, oszustów i złodziei. Jak nie pozwolić im wyłudzić naszych pieniędzy? Trzeba poznać ich triki i... być czujnym!

Działają w internecie i w sieciach komórkowych - tam łatwiej mogą wymyślać oszukańcze sztuczki. Radzimy, na co uważać.

Reklama

Nowe oszustwo na ogłoszenie w OLX (to darmowy portal sprzedażowy i ogłoszeniowy)

Oszust wysyła mail, rzekomo od "sprzedawcy", z prośbą o opłacenie kuriera i link z płatnością. Tylko że taki link, zamiast odsyłać do prawdziwej strony, gdzie opłaca się przelew, odsyła do ... serwisu oszusta.

Jak reagować? Zanim zapłacisz, sprawdź wiarygodność sprzedawcy, skontaktuj się z serwisem ogłoszeniowym, poczytaj opinie.

Wskazówka: Najbezpieczniejszą formą jest zapłata kartą, bo w razie oszustwa bank anuluje płatność dzięki systemowi chargeback.

Sprzedaż... bez dostarczenia towaru

Oszuści zakładają fikcyjne sklepy internetowe i proponują w sieci sprzedaż rzeczy... których wcale nie mają.

Jak rozpoznać oszusta? Z reguły chce płatności z góry - oszust zbiera przelewy, potem likwiduje stronę i znika.

Fałszywa rezerwacja w pensjonacie

Oszuści wiedzą, że wiele osób spędza święta poza domem, więc zamieszczają też fałszywe oferty w internecie!

Jak je rozpoznać? Są to zawsze "superokazje", tanie pobyty w atrakcyjnych miejscowościach.

Wskazówka: Nim wpłacisz zaliczkę, sprawdź, czy taki pensjonat istnieje (oszuści zamieszczają fałszywe zdjęcia). Kieruj się nie tylko ceną, ale opiniami innych klientów!

Oszustwo na SMS

Mechanizm jest perfidny: Wysyłają SMS z życzeniami, potem wiadomość, że uruchomiono usługę premium za np. 10 zł za dzień, a dalej... że możesz z niej zrezygnować, odsyłając SMS, np. z tekstem "STOP".

Wskazówka: To może być pułapka! Zwrotny SMS oznacza akceptację usługi, a to koszt nawet kilkuset zł!

Unikaj sklepów internetowych, które:

- mają negatywne opinie innych klientów na forach internetowych;

- nie mają żadnych opinii (to może być oszust, który na chwilę otworzył fałszywy sklep);

- mają wyjątkowo okazyjne ceny, zdecydowanie niższe niż w innych sklepach z podobnym asortymentem;

- mają siedzibę firmy za granicą, zwłaszcza w odległym, egzotycznym kraju.

W powyższych sytuacjach lepiej zrezygnować z zakupu!

Odzyskujemy pieniądze, gdy... dziecko kupiło coś w internecie

Jeśli dziecko ma mniej niż 13 lat: Zwrot pieniędzy należy się bezwarunkowo, bo dokonany przez nie zakup będzie nieważny; rodzic powinien skontaktować się ze sklepem, odesłać rzecz i dołączyć pismo wyjaśniające, że kupiło ją dziecko, które nie ma 13. lat!

Jeżeli dziecko jest powyżej 13 r. życia: Zwrot pieniędzy należy się, jeśli kupiło drogą rzecz bez zgody rodziców (np. telefon komórkowy laptop, rower); rodzic ma dwie możliwości: odesłać rzecz w ciągu 14 dni od dostarczenia przesyłki, a jeśli już minął ten termin - żądać unieważnienia zakupu. Nie chcą zwrócić pieniędzy? Należy zgłosić sprawę do miejskiego rzecznika praw konsumenta, który będzie interweniował w tej sprawie.

Jak chronić kartę zbliżeniową

Łatwo się nią płaci: bez PIN przy zakupach do 50 zł! To wygoda też... dla złodzieja. Nie daj się!

Ustal limit dzienny transakcji kartą: Dzięki temu w razie jej kradzieży złodziej nie "wyczyści" ci konta!

Kup specjalne etui: Kosztuje ok. 10 zł. Zabezpiecza kartę przed nieautoryzowanymi transakcjami.

Żądaj pokrycia strat: W razie kradzieży karty bank musi pokryć straty klienta powyżej kwoty 50 euro, czyli ok. 210 zł.

Marcin Nagórek, radca prawny

Jarosław Sadowski, główny analityk Expander Advisors

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje