W pociągu nie działa klimatyzacja? Możesz wnioskować o zwrot pieniędzy
Polacy ruszają na wakacyjne urlopy, a jednym z popularniejszych środków transportu jest kolej. Niestety kilkugodzinna podróż pociągiem, wbrew zapewnieniom przewoźnika o komfortowych warunkach, może zamienić się w koszmar. Powód? Usterka klimatyzacji. Czy wówczas pasażerom należy się rekompensata?

Przedział jak piekarnik. Pięciogodzinna męczarnia w PKP
Pani Anna swoją zeszłotygodniową podróż pociągiem kategorii Express InterCity (EIC) z Krakowa do Zielonej Góry będzie wspominać jeszcze długo. Bynajmniej nie dlatego, że minęła jej szybko i przyjemnie. Kobieta zgłosiła się do naszej redakcji i zrelacjonowała, co działo się przez ponad pięć godzin - jak sama określa - męczarni.
- Niestety od razu po wejściu do pociągu, który jechał do Szczecina, okazało się, że w przedziałach nie działa klimatyzacja. Wówczas jeszcze żaden z podróżnych chyba nie był świadomy, jak bardzo ta usterka wpłynie na nasz komfort - mówi pani Anna.
Należy zaznaczyć, że tamtego dnia termometry wskazywały ok. 25-27 st. C na zewnątrz, a w wypełnionym po brzegi pociągu bardzo szybko zrobiło się gorąco i duszno. Pasażerowie zgłosili problem u kierownika pociągu, ale ten bezradnie rozkładał ręce, zapewniając, że być może klimatyzacja wkrótce zacznie działać.
- W pewnym momencie termometr w przedziale wskazywał ponad 30 st. C. Czułam się jak w piekarniku. Nie było czym oddychać, ludziom robiło się słabo. Jedynym wagonem ze sprawną klimatyzacją był WARS, ale szybko wypełnił się pasażerami. Na domiar złego awarii uległy toalety i należało pokonać trzy wagony, żeby móc skorzystać ze sprawnego WC. Personel pociągu rozdał pasażerom po butelce wody, ale nie poinformowano nas, że w związku z tak tragicznymi warunkami podróży, możemy wnioskować o rekompensatę - tłumaczy nam kobieta.
Zobacz również: Zabierasz komputer do WARS-u? Zostaniesz wyproszony
Niesprawna klimatyzacja w pociągu. Gdzie zgłosić reklamację?
Urząd Transportu Kolejowego przypomina, że jeśli w pociągu kategorii Express InterCity (EIC) nie działa klimatyzacja, pasażer ma prawo do złożenia reklamacji u przewoźnika i domagać się rekompensaty.
Jeśli reklamacja zostanie rozpatrzona pozytywnie, przewoźnik jest zobowiązany do wypłaty rekompensaty w postaci bonu o wartości 25 proc. należności za przejazd - wskazuje UTK.
Reklamacje można złożyć listownie, za pośrednictwem poczty elektronicznej lub osobiście w Centrum Obsługi Klienta (COK) lub w każdej kasie biletowej upoważnionej do sprzedaży biletów PKP Intercity (oznaczonej logotypem PKP Intercity).
Reklamacja powinna zawierać:
- nazwę oraz adres siedziby PKP Intercity,
- imię i nazwisko oraz adres zamieszkania składającego reklamację,
- załączoną kopię dokumentu dotyczącego zawarcia umowy przewozu (tj. bilet na przejazd) lub dane określone przez przewoźnika, pozwalające zidentyfikować zawartą umowę przewozu,
- tytuł i uzasadnienie reklamacji,
- kwotę roszczenia (oddzielnie dla każdego dokumentu przewozowego),
- numer rachunku bankowego lub adres właściwy do wypłaty odszkodowania lub innej należności,
- podpis uprawnionego lub podróżnego - w przypadku reklamacji wnoszonej w formie pisemnej.
"Jeżeli wniesiona reklamacja nie spełnia wymaganych warunków, przewoźnik poprosi, abyś uzupełnił dokumentację w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Nieuzupełnienie dokumentów spowoduje, że reklamacja nie zostanie rozpatrzona. Za datę wniesienia reklamacji przyjmuje się datę otrzymania przez przewoźnika uzupełnionej reklamacji" - informuje Urząd Transportu Kolejowego.