Zakupy przez internet na korzystnych warunkach

Dla wszystkich korzystających z e-sklepów mamy dobre wieści! Od czerwca 2014 r. takie zakupy będą bezpieczniejsze i łatwiejsze, bo zmieniają się przepisy.

Od czerwca 2014 r. zakupy on-line będą bezpieczniejsze i łatwiejsze
Od czerwca 2014 r. zakupy on-line będą bezpieczniejsze i łatwiejsze123RF/PICSEL

Dłuższy termin na zwrot towaru: Będziesz miała dwa tygodnie na rezygnacji. Jeśli się rozmyślisz i będziesz chciała oddać daną rzecz, będziesz mogła zwrócić ten zakup bez podawania przyczyny w ciągu 14 dni (obecnie można dokonać takiego zwrotu w ciągu 10 dni).

Termin na zwrot towaru może być jeszcze dłuższy – nawet do roku od daty dokonania zakupu! Będziesz miała prawo zwrócić towar nawet w tak długim okresie, jeśli sklep nie poinformuje na swojej stronie internetowej, że klienci mają prawo do zwrotu towarów.

Nie zmienia się natomiast to, jakich towarów nie będzie można zwrócić. Tak jak dotychczas będą to m.in. artykuły higieniczne, rzeczy o krótkim terminie przydatności do spożycia, towary szybko psujące się, a także płyty oraz gry, jeżeli ich opakowanie zostało otwarte.

Koszty przesyłki: Teraz będzie je ponosić sprzedawca

Jeśli zwrócisz towar (bo się rozmyśliłaś albo dana rzecz przestała ci się podobać) – i dokonasz zwrotu w terminie, sklep musi zwrócić ci koszty przesyłki nie później niż w terminie 14 dni od otrzymania od ciebie tego towaru oraz oświadczenia o odstąpieniu od umowy.

Sklep będzie miał obowiązek zwrócić co najmniej równowartość najtańszej opłaty za taką przesyłkę (wg cenników poczty).

Ale uwaga! Nie odsyłaj towaru przez kuriera! Wówczas bowiem sklep nie będzie zobowiązany do pokrycia kosztów przesyłki kurierskiej.

Reklamacja towaru, który okaże się bublem: Łatwiej odzyskasz pieniądze

Gdy będziesz reklamować towar, to od razu będziesz mogła zażądać zwrotu pieniędzy!

Natomiast obecne przepisy mówią, że sprzedawca może się na to nie zgodzić i zaproponować najpierw: – naprawę (np. gdy złamie się obcas w bucie); – wymianę towaru na nowy, niewadliwy, a dopiero gdy to nie jest możliwe – zwrot pieniędzy. Zatem teraz klient jest skazany na to, co zdecyduje sprzedawca!

Gdy więc wejdą w życie nowe przepisy ustawy o prawach konsumenta, to ty będziesz miała decydujący głos, jak zostanie załatwiona twoja reklamacja! Sprzedawca będzie musiał zaakceptować twoją decyzję.

Nieuczciwy sprzedawca: Będzie ukarany

Nowe (i dotychczasowe) przepisy przewidują kary dla nieuczciwych sprzedawców. Jeśli nie przestrzegają przepisów, mogą być ukarani grzywną w wys. nawet do 10 proc. przychodu w roku poprzedzającym rok wymierzenia kary.

Rozstrzyganie sporów

Konflikty między klientami i sprzedawcami będą rozwiązywane za pośrednictwem specjalnego serwisu internetowego (zgodnie z rozporządzeniem UE nr 524/2013 z 21 maja 2013 r. ).

Wystarczy, że klient wypełni na tym serwisie elektroniczną skargę. Będzie można napisać ją w wybranym języku (translator ją przetłumaczy). Platforma powiadomi sprzedawcę o skardze. Następnie obie strony ustalą termin mediacji, by ugodowo rozstrzygnąć problem.