Zakupy z głową
W potocznej opinii kobieta na zakupach zachowuje się co najmniej nierozsądnie - nie dość, że kupuje niepotrzebne rzeczy, to jeszcze słono za nie przepłaca. Powszechnie sądzi się też, że bezmyślnie pieniądze wydają ludzie młodzi i ci, którzy mają ich za dużo. A prawda...
Polacy nieoszczędni
Z badań przeprowadzonych w reprezentatywnej grupie 1015 Polaków okazało się sposoby na oszczędzanie podczas zakupów wykorzystuje czterech na dziesięciu badanych, czyli 40 proc. Wbrew obiegowej opinii najsprytniejsi konsumenci to osoby bardziej zamożne. O dziwo oszczędzają oni skuteczniej i chętniej od tych, którym pieniędzy brakuje. Częściej korzystają z rabatów, promocji i posezonowych obniżek.
Kim są smart shopperzy?
Smart shopping czyli umiejętność wynajdowania prawdziwych cenowych okazji na zakup wysokiej jakości produktów wymaga dwóch umiejętności. Po pierwsze, znajomości aktualnej oferty cenowej i zdolności trafnej oceny jakości dostępnych produktów. Okazuje się, że najmądrzejszą analizę produktów przeprowadzają kobiety, w szczególności poniżej czterdziestego roku życia. Zwłaszcza dobrze wykształcone i mieszkające w dużych miastach. Jak wynika z badań, najwięcej smart shopperów mieszka w Warszawie, Gdańsku, Katowicach i Sosnowcu.
Ubrani w outletach
Jeżeli chodzi o oszczędzanie na ubraniach i obuwiu - nie ma wyjątku. Przy zakupach odzieżowych oszczędności poszukują przede wszystkim osoby o dochodach wyższych niż przeciętne i o wysokim wykształceniu. To oni stanowią najszerszą grupę klientów centr wyprzedażowych, czyli outletów. W rzeczy kupione okazyjnie częściej stroją się panie - w trakcie przeprowadzania badania miało je na sobie 26 proc. kobiet i jedynie 19 proc. mężczyzn.
Magdalena Szot