Reklama

Reklama

10 sposobów na stres

Stresu nie sposób uniknąć. Ten pozytywny pobudza do działania, sprawia, że zdobywamy szczyty, pokonujemy przeszkody, mobilizujemy się do działania. Ale ze zbyt dużą dawką stresu organizm nie potrafi sobie poradzić. Musimy mu pomóc.

Stres dawał organizmom naszych przodków sygnał do walki albo ucieczki. I choć od tego czasu przeszliśmy, jako gatunek, długą drogę, na sytuacje stresowe reagujemy tak samo - podwyższonym poziomem adrenaliny i kortyzolu ( hormon stresu) we krwi, wyższym ciśnieniem, rozszerzonymi źrenicami. Stajemy gotowi do walki. Jednak nigdzie nie uciekamy, a walczymy, najczęściej , sami ze sobą. Reakcje fizjologiczne, zachodzące w organizmie, nie znajdują żadnego ujścia. Takie sytuacje zdarzają nam się nagminnie, dlatego musimy nauczyć się łagodzić skutki stresu.

Reklama

Ćwiczenia najlepsze na stres
Podczas aktywności fizycznej uwalniają się endorfiny - hormony szczęścia, to dzięki nim sportowcy nie czują bólu po długich treningach. W czasie intensywnych ćwiczeń fizycznych adrenalina i kortyzol, hormony uwalniane w stresujących momentach, zostają "wypocone". Energia, którą mobilizuje organizm gotowy do ucieczki, zostaje wyładowana.

Wiesz, co jesz?

Długotrwały stres powoduje niedobory magnezu, a pierwiastek ten łagodzi skutki długotrwałych napięć. Warto więc wzbogacić dietę o składniki bogate w magnez - płatki owsiane, orzechy czy gorzką czekoladę. Należy przy tym ograniczyć spożycie kawy i napojów gazowanych, które wypłukują cenny pierwiastek z organizmu. W diecie antystresowej nie powinno także zabraknąć warzyw, owoców i ryb.

Korzystnie na układ nerwowy wpływają również nienasycone kwasy tłuszczowe i przeciwutleniacze - witaminy A, E i C. Antystresowa dieta powinna zawierać składniki bogate w witaminę B oraz żelazo - ich niedobory prowadzą do złego samopoczucia, zmęczenia i rozdrażnienia.

Pora na relaks

Relaks to cenna umiejętność, która pozwoli zrzucić z siebie bagaż całego dnia. Idealnym miejscem na relaks może być własna łazienka - ciepła kąpiel z kilkoma kroplami olejku lawendowego wyciszy zmysły.

Doskonale działa również masaż relaksacyjny (istnieje wiele jego odmian, warto znaleźć tę, która najbardziej nam odpowiada), który wyciszy umysł i rozluźni ciało.

Dobrym sposobem na zrelaksowanie się, są zajęcia jogi lub Tai - Chi.

Spaceruj, spaceruj, spaceruj

Kojący wpływ na organizm ma kontakt z przyrodą. Jak często to możliwe, wybieraj się na wycieczki za miasto - na łąkę, do lasu. Dotlenisz organizm, wyciszysz się i naładujesz akumulatory.

Podtrzymuj przyjaźnie

Badania pokazują, że ludzie, którzy podtrzymują przyjaźnie, mają z kim porozmawiać i na kogo liczyć, łatwiej znoszą stres i niepowodzenia życiowe. Przyjazna osoba nie tylko wysłucha, ale szybciej znajdzie rozwiązanie stresującej sytuacji.

Dowiedz się więcej na temat: relaks | organizm | stres

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje