Polak potrafi.... mieć pasję!

Obiegowa opinia o nas samych - Polakach głosi, że jesteśmy narodem szarym, zmęczonym i bez pasji. Niejednokrotnie mówimy lub słyszymy, że nic nam się nie chce, a naszą najlepszą rozrywką jest leżenie na kanapie albo narzekanie. Tymczasem na wyciągnięcie ręki, wśród znajomych z pracy, przyjaciół i rodziny są ludzie, których przez życie prowadzi pasja.

article cover

Wszystkiemu winne są stereotypy

Stereotypy to przekonania i myśli o danej grupie osób. Z natury rzeczy są one trudne do zmiany, uproszczone i dziedziczone kulturowo. Ich tworzenie jest typowo ludzką skłonnością, bowiem ułatwiają one porządkowanie świata i dostarczają argumentów dla wyjaśnienia i usprawiedliwiania własnych zachowań. I chociaż doświadczenia pokazują, że mylimy się myśląc o pewnych osobach w określony sposób, to stereotypy są tak mocno w nas zakorzenione, że trudno jest owe przekonania zmienić. W efekcie nasze spojrzenie na rzeczywistość jest ograniczone i zamiast rozglądać się w poszukiwaniu ludzi z pasją aż po horyzont, obserwujemy ich tylko przez dziurkę od klucza. Stereotypy stają się trudno przekraczalnymi barierami, które chociaż porządkują nasze widzenie świata, jednakowo mocno je zawężają. Kolejne granice istnieją w nas samych. Przeświadczenie, że jako jednostki jesteśmy mało ważni, a nasze potrzeby są daleko za potrzebami innych osób, wpływa na realizację planów, które zazwyczaj odkładamy na później. Dodatkowo myślenie, że nie mamy prawa poświęcić czasu i uwagi sobie samym sprawia, że nawet silne pragnienie związane z realizacją pasji, może zostać zagaszone w zarodku.

Pasja wymaga odwagi

Myśląc o pasji, przed oczami pojawia się obraz zadowolonego, spełnionego człowieka, który czerpie satysfakcję z bezgranicznego poświęcenia się umiłowanej aktywności. Lecz zanim osiągniemy tak doskonały stan życia z pasją w tle, rzeczywistość stawia przed nami wyzwanie - przezwyciężenie lęku przed zobaczeniem i pokazaniem innym siebie, jako osoby wyjątkowej i szczególnej.

Teraz możesz!

Przemiany społeczno-polityczne, których świadkami jesteśmy przez ostatnie dwie dekady otworzyły nam drzwi do samorealizacji. To, co dla pokolenia powojennego było niemożliwe do osiągnięcia, dla współczesnych dwudziestolatków jest jak chleb powszedni. Zaspokojone fundamentalne potrzeby: biologiczne, bliskości, miłości i przynależności, szacunku i uznania, dają siłę do walki o rozwój swoich zainteresowań i pasji. Postęp technologiczny i fakt, że jesteśmy obywatelami świata czyni z nas równorzędnych partnerów dla wszystkich ludzi na świecie, którzy realizują swoją pasję. I chociaż czasami mamy poczucie, że przyszło nam żyć w czasach kryzysu, wyrzeczeń i trudnych wyborów - przeszkody na drodze do realizacji pasji tkwią wyłącznie w nas samych.

Ludzie, którzy odkryli w sobie pasję cechuje dojrzałość. To ona pozwala im zmagać się z przeciwnościami losu, Pasjonaci poprzez dążenie do mistrzostwa kolejne granice stawiają sobie sami.

A jaka jest rzeczywistość?

Z badań przeprowadzonych przez IBOR wynika, że tylko jedna piąta Polaków nie ma hobby ani pasji. Polacy mają bardzo zróżnicowane zainteresowania, zarówno takie, które wymagają dużego zaangażowania i specjalnych nakładów finansowych, jak i takie, do których tak naprawdę potrzeba tylko dobrych chęci, ważne by pasja dawała nam radość i spełnienie. Zdecydowana większość z nas spędzając wolny czas aktywnie uprawia sport: bieganie, karate, wędkowanie lub czyta książki. Mamy też pasje mniej spotykane, a nawet nietypowe, jak na przykład: rzeźbienie, haftowanie obrazów, projektowanie ubrań, wypalanie obrazków w drzewie, hodowla koni czy przygotowywanie drzewa genealogicznego.

Polacy - pasjonaci sportu

Badanie przeprowadzane na zlecenie UPC przez Research International w okresie od października do grudnia 2008r., które objęło 5 773 respondentów z 12 krajów takich jak: Holandia, Irlandia, Austria, Szwajcaria, Belgia, Polska, Węgry, Czechy, Słowacja, Rumunia, Słowenia i Chile dowiodło, że na tle innych nacji to my - Polacy jesteśmy najwierniejszymi kibicami sportowymi. Z pasją celebrujemy oglądanie wielkich sportowych wydarzeń wspólnie z przyjaciółmi lub rodziną. Aż 25% z nas organizuje spotkania lub imprezy właśnie dla takiego celu. Najczęściej organizatorami tych spotkań są osoby młode (poniżej 30 lat). Aż 74 proc. Polaków w ciągu ostatniego roku poświęciło inną, zaplanowaną czynność dla kibicowania!

Autorka artykułu: Anna Dzierżawska-Popiołek, psycholog i trenerka umiejętności społecznych. Miłośniczka fotografowania i gotowania dla przyjaciół.

Swoje pasje internauci mogą zaprezentować w projekcie "Dla niepokonanych".

materiały prasowe
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas