Reklama

Reklama

10 przykazań dla zdrowych nerek

Są jednym z najważniejszych narządów wewnętrznych, który filtruje szkodliwe substancje z krwioobiegu, a jednak często o nich zapominamy i zaniedbujemy. Dolegliwości nerek bardzo długo nie dają żadnych objawów, dlatego należy im zapobiegać póki nerki funkcjonują bez zarzutu.

Poznaj 10 prostych kroków, dzięki którym ochronisz nerki przed uszkodzeniami.

1. Pozbądź się zbędnych kilogramów

Reklama

Osoby z nadwagą są bardziej narażone na różne choroby nerek, m.in.: kamicę, stany zapalne a nawet nowotwór. Nadmiar kilogramów sprzyja też rozwojowi nadciśnienia i cukrzycy, które w konsekwencji mogą prowadzić do niewydolności nerek. 

Zacznij od wprowadzenia do jadłospisu warzyw, które będą stymulować pracę nerek. Sięgnij po seler, koper, pietruszkę, bakłażana, pomidory, brokuły, marchew, cebulę, czosnek. Są moczopędne, więc działają odwadniająco. Ogranicz tłuszcze zwierzęce i zastąp je roślinnymi, np. oliwą z oliwek, olejem rzepakowym. Z mięs wybieraj gatunki chude - najlepiej drób oraz królika. Zrezygnuj z białego pieczywa na rzecz pełnoziarnistych wypieków. Unikaj cukru, słodyczy, przekąsek typu chipsy oraz dań typu fast food. Zamiast potraw smażonych jedz gotowane lub pieczone.

2. Im mniej solisz, tym lepiej

Spożywana w nadmiarze powoduje wzrost ciśnienia krwi, co może uszkodzić nerki. Poza tym przyczynia się do zatrzymywania wody w organizmie. Dlatego też najlepiej w ogóle nie dosalaj potraw. Sól z powodzeniem możesz zastąpić ziołami, np. bazylią, koperkiem, oregano. Pamiętaj, że sól jest w wielu gotowych produktach, które jesz codziennie, np. w chlebie. Koniecznie zrezygnuj z dań w proszku oraz w puszkach, wędzonych ryb, gotowych mieszanek przypraw, gotowych dań obiadowych - te produkty zawierają zdecydowanie zbyt dużo soli.

3. Pilnuj, by nerki nie marzły

Unikaj wyziębienia dolnych partii ciała. Noszenie krótkich spódnic, siadanie na trawie czy betonie, kąpiel w zbyt chłodnej wodzie - takie zachowania mogą być przyczyną zapalenia pęcherza i innych zakażeń układu moczowego. W chłodne dni nie noś też kusych bluzek i kurteczek. Latem, po kąpieli w morzu lub jeziorze, zdejmij mokry kostium, nawet jeśli ci się wydaje, że błyskawicznie wyschnie.

4. Ostrożnie z używkami

Obalamy mit dotyczący piwa - wbrew powszechnemu przekonaniu alkohol wcale nie oczyszcza nerek, dlatego spożywaj go z umiarem. Postaraj się również ograniczyć palenie i wystrzegaj się zadymionych pomieszczeń. Bierne palenie, czyli wdychanie dymu, też bardzo szkodzi!

5. Ruch to zdrowie!

Aktywność fizyczna poprzez dotlenienie poprawia funkcjonowanie wszystkich narządów, w tym również nerek. Poza tym dzięki regularnym ćwiczeniom łatwiej zachowasz szczupłą sylwetkę. Postaraj się ćwiczyć przynajmniej trzy razy w tygodniu, co najmniej pół godziny. I nie martw się - rodzaj ćwiczeń możesz dostosować do swoich możliwości. Nie musisz się wcale forsować, wystarczy szybszy spacer lub przejażdżka na rowerze.

6. Nie czekaj z pójściem do toalety

Przetrzymywanie moczu może zaszkodzić nerkom. Jeśli długo zalega on w pęcherzu, zaczynają się w nim namnażać bakterie. To sprzyja stanom zapalnym dróg moczowych. Idź do toalety, gdy tylko poczujesz parcie na pęcherz.

7. Pij dużo płynów

Nerki oczyszczają krew ze szkodliwych substancji przemiany materii. By mogły bez trudu pracować, potrzebna jest im woda. Picie dużej ilości płynów (najzdrowsza jest niegazowana woda mineralna) zwiększa produkcję moczu, który mechanicznie usuwa bakterie z błon śluzowych układu moczowego. Poza tym w rozrzedzonym moczu bakterie trudniej się namnażają. Zaleca się, by dzienna dawka płynów wynosiła minimum 2 l, latem o litr więcej.

8. Lecz infekcje pęcherza

Zapalenie pęcherza to częsta przypadłość u kobiet. Wiele z nas próbuje się z nią uporać domowymi sposobami (ciepła kąpiel, picie piwa, gorące okłady). Uważaj jednak, bo zakażenia układu moczowego mają tendencję do przechodzenia w skąpoobjawowy stan przewlekły, który może rozwijać się latami i prowadzić do poważnego uszkodzenia nerek. Dlatego, gdy wystąpią pierwsze objawy zapalenia - ból, świąd, pieczenie, częstomocz - powinnaś się udać do lekarza. 

9. Dawkuj wszelkie leki

Medykamenty zażywane w dużych ilościach powodują nieodwracalne szkody w nerkach. Dotyczy to nie tylko silnych preparatów na receptę, lecz także ogólnodostępnych, takich jak tabletki przeciwbólowe. Stosując leki bez recepty, nie przekraczaj dawek podanych na ulotce. Nie zażywaj leków na własną rękę przez dłuższy czas. Jeśli zażywasz antybiotyki, poproś lekarza o przepisanie łącznie dopochwowego środka antygrzybicznego. Jeśli cierpisz na jakąś chorobę przewlekłą i stale zażywasz leki, stosuj się ściśle do zaleceń lekarza i częściej rób badania.

10. Rób badania kontrolne

Choroby nerek rozwijają się podstępnie i przez długi czas nie dają żadnych objawów czy dolegliwości. Można je jednak wykryć dzięki prostym badaniom, dlatego zgłaszaj się regularnie na kontrole. Co najmniej raz na rok rób analizę moczu (jeśli jesteś w ciąży, rób to co miesiąc). Co kilka lat zgłoś się na USG układu moczowego, a parę razy w roku kontroluj ciśnienie i poziom cukru we krwi. Nieleczone nadciśnienie i cukrzyca powodują uszkodzenia nerek.

Jak leczyć kamicę nerkową

Jak przeciwdziałać nawrotom kamicy nerkowej

Czynniki sprzyjające powstawaniu kamieni w nerkach

Od piasku w nerkach do kamicy moczowej

Kolka nerkowa

Dieta w kamicy nerkowej

Zdrowe nerki. Profilaktyka kamicy nerkowej

Woda: To dzięki niej nerki dobrze pracują

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje