Reklama

Reklama

20 sposobów na pozbycie się bólu pleców

Latem łatwo przeciążyć plecy, choćby pracując w ogrodzie, robiąc porządki domowe czy... zdobywając górskie szlaki. Na szczęście są sposoby na to, by szybko wrócić do formy.

Kąpiele

Reklama

Uzdrawiające kąpiele możesz stosować co 2-3 dni przez kilka tygodni. Pamiętaj, by zawsze najpierw dokładnie umyć się pod prysznicem. Dzięki temu lecznicze składniki będą mogły lepiej wniknąć w skórę. Po kąpieli odpocznij przez min. godzinę.

1. Z krwawnikiem

Pomoże ci na mikrourazy, o jakie łatwo m.in. gdy często stoisz lub siedzisz skręcona. 200 g suszonego ziela zalej 5 l zimnej wody i przykryj na 12 godz.; podgrzej i przecedź; wlej do wanny z ciepłą wodą. Zanurz się na 20 min.

2. Z oregano

Jest zalecana przy przeciążeniu mięśni, np. pracą w ogrodzie. 100 g suszu zagotuj w litrze wody; odcedź i wlej do wanny. Czas kąpieli: 10 min.

3. Lawendowa

Uniwersalna. 10 kropli olejku lawendowego wlej do pustej wanny i puść silny strumień gorącej wody (olejek dobrze się w niej rozprowadzi). Zanurz się na 10 min.

4. Orzechowo-świerkowa

Świetna na sztywny kręgosłup! Po 500 g liści orzecha włoskiego i topoli, 2 kg igliwia świerku, 50 g liści mięty zalej 3 l wody na 2-3 godz; przykryj i podgrzewaj 10 min; odcedź, wlej do kąpieli i zanurz się na 15 min.

5. Pokrzywowa

Na zwyrodnienie. 3 garście świeżych liści pokrzywy zalej 2 l wody i wolno ogrzewaj 10 min; odcedź. Czas kąpieli: 10 min.

6. Z leczniczymi kryształkami

0,5-5 kg (w zależności od informacji na ulotce) specjalnej soli (np. jodowobromowej Iwonickiej) wsyp do wody o temp. 35-39ºC. Zanurz się na 10 min (kolejne razy - 20-30 min).

Okłady

To prosty sposób, by rozgrzać tkanki, poprawić w nich krążenie i pobudzić procesy samoleczenia. Uwaga! Ciepłych nie wolno stosować, gdy występuje obrzęk (wtedy lepsze jest chłodzenie).

7. Z płatków owsianych

Ten okład jest pomocny, bo dobrze trzyma ciepło. Do 3 łyżeczek płatków dodaj po 3 łyżeczki suszonych kwiatów kasztanowca oraz liści babki lancetowatej (jeśli ból obejmuje znaczną część pleców, np. cały odcinek lędźwiowy, proporcjonalnie zwiększ ilość składników); wymieszaj na papkę z gorącą wodą; mieszaninę przenieś na rozłożoną gazę; przyłóż do bolącej okolicy, przykryj folią i trzymaj przez ok. 45 min.

8. Z gorczycy

To taka minipoduszka elektryczna - idealna np. na bolący kark. Ziarna białej gorczycy wsyp do lnianego woreczka i ogrzewaj w piekarniku (powinien zrobić się mocno ciepły, ale nie parzący). Woreczek ułóż na karku i trzymaj, dopóki będzie ciepły.

9. Z borowiny

Ten leczniczy torf może bardzo pomóc plecom - zarówno mięśniom, jak i kręgom. Leczniczą papkę z kostki borowinowej przygotuj i nałóż zgodnie z instrukcją na opakowaniu.

10. Z macierzanki

Doskonały okład na przeciążone mięśnie! 5 łyżeczek suszu zalej szklanką wrzątku i gotuj 3 min; odstaw na 10 min. Mieszankę w ściereczce przyłóż na 15 min.

11. Uciskanie i masowanie punktów na dłoniach oraz stopach

Ćwiczenia

Mogą być pomocne przy bólu o umiarkowanym (ale nie dużym) nasileniu. Świetnie też sprawdzają się jako profilaktyka - rozluźniają, uelastyczniają i wzmacniają mięśnie.

12. Skłony głowy

Są polecane, gdy przez wiele godzin trzymasz głowę w jednej pozycji i napinasz mięśnie szyi. Stań prosto. Powoli pochyl głowę do przodu. Następnie wróć do pozycji wyjściowej i powoli przesuń głowę do tyłu. Powtórz kilka razy. Podobnie pochylaj głowę w prawo i w lewo (zawsze powoli).

13. Rozciąganie grzbietu

Jest zbawienne dla całego kręgosłupa i pleców. Uklęknij na podłodze z piętami pod pośladkami. Następnie pochyl się do przodu i wyciągnij całą górną część ciała (spróbuj jak najmniej odrywać pośladki od pięt). Głowa powinna znajdować się między ramionami, a palce dłoni sięgać jak najdalej w przód. Wytrzymaj min. 30 sek.

14. Wiszenie na drążku

Warto postarać się w domu o taki przyrząd! Umocowany w drzwiach drążek chwyć dłońmi i postaraj się swobodnie zwisać przez minimum 10 sek.

Lecznicze napary i soki

Mogą być źródłem składników przeciwbólowych, a także przeciwzapalnych i chroniących przed zmianami zwyrodnieniowymi kręgosłupa.

15. Herbatka z wiązówki błotnej

To ziółko jest niczym aspiryna - zawiera związki salicylowe, które łagodzą dolegliwości, nie podrażniając przy tym żołądka. Łyżkę ziela zalej szklanką wrzątku, gotuj 5 min i odstaw na 10. Pij 2-3 razy dziennie po jedzeniu.

16. Napar z hakorośli

Działa nie gorzej od przeciwzapalnych środków sterydowych. Łyżkę suszu zalej 300 ml wrzątku i odstaw na noc; gotuj wolno 10 min. Pij w 3 porcjach przed posiłkami.

17. Napój różany

Dzika róża to skarbnica przeciwzapalnej witaminy C. Łyżkę owoców zalej szklanką wrzątku, przykryj na 5 min; odcedź. Pij 2-3 razy dziennie.

18. Sok z wiśni

Pełno w nim ochronnych przeciwutleniaczy. Pij sok cierpki, świeżo wyciskany.

19. Imbir

Przyspiesza regenerację mięśni. Świeże plasterki dodawaj do herbaty albo soku.

20. Właściwe nawyki podczas domowej krzątaniny 

Postaraj się tak wykonywać codzienne czynności, by nie przeciążały pleców i nie szkodziły kręgosłupowi.

Najważniejsze jest odpowiednie dźwiganie ciężkich przedmiotów - najlepiej przesuwaj je po podłodze, a jeśli już musisz je podnieść, to zawsze miej przy tym ugięte nogi, proste plecy i napięty, mocny brzuch. Nigdy nie wyginaj pleców w pałąk, bo wtedy obciążenie rośnie nawet kilkukrotnie.

Generalna zasada na czas domowych porządków: unikaj pochylania się z zaokrąglonymi plecami (np. podczas odkurzania czy zamiatania). Zawsze trzymaj się prosto (co przy odkurzaniu zapewnia np. odpowiednio długa rura odkurzacza).

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje