Reklama

Reklama

Bezcenne jajka

Do niedawna niesłusznie straszono nas zawartym w nich cholesterolem.

Według Światowej Organizacji Zdrowia, jeśli jesteśmy zdrowi, możemy jeść ok. 10 jajek tygodniowo z korzyścią dla zdrowia. Trzeba w to wliczyć też te, które są w potrawach, np. w makaronach, naleśnikach, klopsach itp. (średnio 1-2 jaja). Warto je jeść, bo mają:

Dużo białka

Reklama

Znajduje się ono nie tylko w białku jaja, także w żółtku. Ma najwyższą wartość odżywczą spośród innych białek w produktach spożywczych. A to za sprawą tzw. aminokwasów egzogennych, które mają wpływ m.in. na pracę układu odpornościowego, hormonalnego i nerwowego. Ponadto przyswajalność białka jaj jest bardzo wysoka − 94 proc. Dla porównania białka zawarte w mleku przyswajamy w 85 proc., w mięsie w 78 proc., w ziemniakach 77 proc., w roślinach strączkowych 40-60 proc. Jedno jajo zaspokaja 12 proc. dziennego zapotrzebowania naszego organizmu na białko.

Odżywcze żółtko

Oprócz białka i dużej ilości wit. A zawiera trzy podstawowe mikroelementy: fosfor, potas, sód.

  • W jego składzie jest też luteina. Substancja ta chroni plamkę żółtą oka przed zwyrodnieniem.
  • Cennym składnikiem żółtka jest lecytyna zbudowana z kwasów omega-3 i omega- 6, które regulują stężenie cholesterolu we krwi.
  • Jest też cholina, substancja ważna dla mózgu. Zapobiega ona rozwojowi depresji, demencji.

A co z cholesterolem?

To składnik żółtka. Przypomnijmy, że cholesterol przyczynia się do powstawania miażdżycy. Najnowsze badania wykazały, że jest go w jajkach prawie dwa razy mniej niż do tej pory sądzono. Tak więc nie należy się obawiać, że ich spożycie podniesie nam poziom cholesterolu we krwi. Ostrożność powinny jednak wykazać osoby, które mają podwyższony poziom cholesterolu. Ich tygodniowa dieta może zawierać 1-2 jajka. Samych białek można zjeść więcej.

W jakiej postaci?

Najlepsze, bo lekkostrawne, są jajka gotowane na miękko. W takiej postaci można je podawać nawet osobom po zatruciach pokarmowych, z chorobami żołądka czy dwunastnicy. Gotowane na twardo, smażone i zapiekane stają się trudniej strawne. Smażone na maśle czy boczku są kaloryczne i niezdrowe dla serca, bo mają szkodliwe dla niego tłuszcze. Gdy koniecznie chcemy zjeść jajecznicę, możemy ją przyrządzić na oliwie z oliwek − jest zdrowsza, bo wzbogacona zdrowymi tłuszczami.

Dowiedz się więcej na temat: jaja

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje