Borówka - owoc do zadań specjalnych

Ma tak wiele walorów zdrowotnych, że została nazwana owocem XXI wieku.

Spośród wszystkich owoców i warzyw borówka amerykańska jest najbogatszym źródłem przeciwutleniaczy. Dlatego skutecznie opóźnia procesy starzenia. Dowodzi tego raport Centrum Badań nad Żywieniem Człowieka na temat starzenia Departamentu Rolnictwa USA.

Reklama

Działa antynowotworowo

Zawiera resweratrol, który chroni komórki przed zmianami nowotworowymi i sprawia, że różne typy raka (np. trzonu macicy, prostaty) lepiej poddają się leczeniu radioterapią. Obecne w tym owocu fitoestrogeny hamują rozwój nowotworów hormonozależnych, np. niektórych raków piersi, tarczycy i wątroby. Borówka jest bogata w zapobiegające nowotworom witaminy C i E, w kwas egalowy (przeciwdziała rozwojowi raka płuca, przełyku i krtani) oraz kwas foliowy (chroni przed rakiem trzonu macicy).

Chroni serce

Obniża ciśnienie krwi, podwyższa poziom "dobrego" cholesterolu, a obniża "złego". Zawiera dużo antocyjanów, które rozszerzają naczynia krwionośne i przeciwdziałają miażdżycy. Trwające 18 lat badanie wykazało, że częste jedzenie borówki zmniejsza ryzyko zawału serca u pań o 32 proc. Borówkowe fitoestrogeny wpływają korzystnie na układ krążenia - poprawiają elastyczność naczyń krwionośnych.

Wspiera pracę mózgu

U badanych seniorów, którzy regularnie jedli ten owoc, poprawiła się sprawność umysłowa, pamięć oraz nastrój. Borówka nie tylko zapobiega demencji i depresji, ale też ma działanie uspokajające i przeciwbólowe.

Regeneruje wzrok

W wielu krajach jest stosowana pomocniczo w leczeniu kurzej ślepoty, zaćmy, jaskry, zwyrodnienia plamki żółtej i siatkówki. Przyspiesza regenerację rodopsyny - światłoczułego barwnika znajdującego się w siatkówce.

Służy skórze

Neutralizując nadmiar wolnych rodników, opóźnia jej starzenie i powstawanie zmarszczek. Wzmacnia włókna kolagenu, co poprawia jej jędrność. Chroni przed rakiem skóry.

W sezonie warto zjadać codziennie filiżankę świeżych borówek. Można je też mrozić i suszyć, gdyż mimo obróbki zachowują 80 procent swoich składników odżywczych i smakowych. Nie są tuczące: mają tylko 57 kcal w 100 g.

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje