Reklama

Reklama

Cykoria – zimowa porcja zdrowia

Cykoria: zimowe warzywo, które mimo szeregu zdrowotnych właściwości, wciąż za rzadko gości na naszych talerzach. Sprawdźmy, jak ją serwować i co, poza niepowtarzalnym smakiem, zyskamy włączając cykorię do jadłospisu.

Jaką wybrać?

Reklama

Cykoria jest dostępna w sprzedaży w zimnych miesiącach roku (od listopada do marca) i może być doskonałą alternatywą dla mniej wartościowych o tej porze roku sałat.

Kupując cykorię szukajmy najmniejszych główek o ciasno przylegających białych listkach. Warzywo uprawiane jest bez dostępu światła, dzięki czemu jest tak kruche i delikatne.

Jeśli listki zzieleniały, warzywo nie będzie nam smakowało. Oznacza to bowiem, że zgorzkniało pod wpływem światła - najpewniej z uwagi na złe przechowywanie (nieochronione przed bezpośrednim dostępem światła).  Nie kupujmy też cykorii, na listkach której widać brązowe plamki, nie nadaje się już do spożycia.

Jak ją serwować?

Najwięcej zyskamy włączając cykorię do menu na surowo, jako składnik sałatek czy surówek. Warzywo wystarczy umyć pod strumieniem zimnej wody, następnie usunąć wierzchnie listki i po przecięciu wzdłuż - wyciąć gorzki głąb.

Smakowo doskonale łączy się z pomarańczami, gruszkami, orzechami włoskimi, sezamem, rodzynkami i serami dojrzewającymi. Warzywo nadaje się też do duszenia czy zapiekania, z mięsem lub w kompozycji z innymi warzywami. Jeśli poddajemy cykorię obróbce termicznej, najlepiej jej nie kroić na drobne elementy.

Wartości odżywcze

Listki cykorii są prawdziwą skarbnicą witamin i minerałów. Znajdziemy w nich duże ilości witaminy C, a także kwas foliowy, witaminę B1, B2 i szereg składników mineralnych, takich jak: potas, magnez, sód, mangan, żelazo, miedź, cynki i fosfor.

Cykoria a metabolizm

Delikatną nutę goryczki cykoria zawdzięcza dwóm składnikom: laktucynie i laktukopikrynie, które pobudzają apetyt i stymulują wydzielanie żółci. Mimo że jest niskokaloryczna umiar w jej spożywaniu powinni zachować diabetycy i osoby borykające się z nadwagą (lub otyłością). W ich przypadkach rozbudzanie apetytu nie jest korzystne.

Dzięki usprawnianiu procesów metabolicznych cykoria sprzyja dobremu odżywieniu komórek. Działa też moczopędne i korzystnie wpływa na pracę nerek. Stymuluje ponadto tworzenie czerwonych krwinek.

Ma właściwości obniżania poziomu cholesterolu. Z wartości odżywczych cykorii powinny korzystać matki karmiące, gdyż warzywo sprzyja laktacji i zwiększa ilość mleka.

Ewa Koza, mamsmak.com

***Zobacz także***

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje