Dietetyczne rady dla 3 typów charakteru

Rozwiąż test, znajdź swój typ i postępuj według wskazówek eksperta. Dzięki temu wiosnę przywitasz w dużo lepszej formie!

Test

Reklama

Jakie czynniki twoim zdaniem sprawiają, że jesteś zmęczona?
A. długie przebywanie poza domem, późne powroty z pracy;
B. nadmiar obowiązków;
C. przebywanie w hałaśliwym i zanieczyszczonym otoczeniu.

Jakie jest twoje najważniejsze wiosenne postanowienie?
A. lepiej się wysypiać;
B. znaleźć więcej czasu dla siebie;
C. być bardziej aktywną fizycznie.

Jak najchętniej chciałabyś spędzać weekendy?
A. wypoczywając z książką w fotelu lub przed telewizorem;
B. w ruchu, np. na spacerze;
C. na spotkaniu z przyjaciółmi.

Co najczęściej robisz w trakcie przerwy w pracy?
A. relaksujesz się, np. zamykasz oczy, gimnastykujesz się;
B. rozmawiasz, żartujesz z koleżankami i kolegami;
C. zjadasz posiłek.

Na co zwykle masz ochotę w porze obiadowej w pracy?
A. na typowe danie obiadowe;
B. na dużą porcję surówki albo sałatki warzywnej;
C. na słodką przekąskę, np. ulubione ciastko lub batonik.

Gdy zebrałaś najwięcej odpowiedzi A: Jesteś wyciszona

● Rano trudno ci wstać z łóżka, a najchętniej spędziłabyś w nim cały dzień. Dietetyczne zmiany pozwolą ci znaleźć siły na poranny rozruch i cieszyć się nim przez pracowite godziny.

Co warto zmienić?

Dzień najlepiej zacząć od owsianki, bo płatki są bogate w cukry złożone. Stopniowo uwalniają się one do krwioobiegu, zapewniając nam siły na długo. Jeśli przygotujesz płatki na mleku, dodasz sobie jeszcze porcję energetycznego białka. W ciągu dnia nie zapominaj również o produktach z żelazem, dzięki któremu mamy więcej chęci do działania. Najłatwiej przyswajalne jest to w czerwonym mięsie, podrobach i żółtkach jaj. Sporo tego pierwiastka mają też warzywa zielone i strączkowe, np. soczewica, ciecierzyca (dodatkowo zawierają fitoestrogeny, które łagodzą dolegliwości menopauzy). Dietetycy radzą też, by nie pobudzać się mocną kawą lub herbatą, bo zawarte w nich garbniki utrudniają przyswajanie żelaza.

Dodatkowe wsparcie zapewni żeń-szeń. Zawarte w nim ginsenozydy pozwalają szybko pozbyć się znużenia. Korzeń, suchy lub świeży, możesz żuć jak gumę (dziennie wystarczy 1-gramowa porcja). Pomaga też picie herbatki z żeń- -szenia. Łyżeczkę suszu zaparzamy w temp. ok. 90ºC, 4 do 7 min.

Gdy zebrałaś najwięcej odpowiedzi B: Rozpiera cię energia

● Wszędzie cię pełno, robisz kilka rzeczy na raz. Często w pośpiechu zjadasz to, co jest pod ręką, a wieczornym wędrówkom do lodówki nie ma końca. Czas na menu, które zapobiegnie podjadaniu!

Co warto zmienić

● Do jadłospisu wprowadź produkty bogate w magnez i wapń. Te minerały kontrolują równowagę układu nerwowego i zapobiegają dekoncentracji. Źródłem wapnia jest np. nabiał, a magnezu: orzechy, migdały, rodzynki (wystarczy garstka, by zmniejszyć łaknienie między posiłkami). Jadłospis warto wzbogacić też w nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6, które wspierają prawidłową pracę mózgu. Ich źródłem są oleje roślinne i tłuste ryby, które powinny zagościć na talerzu choć trzy razy w tygodniu. Ważne jest też, by zwiększyć przyjmowanie produktów z witaminami z grupy B, które m.in. korzystnie wpływają na koncentrację i uspokajają. Znajdziesz je choćby w kiełkach, kaszach i nasionach, np. dyni.

Dodatkowym wsparciem będzie codzienne picie wody mineralnej bogatej w wapń (np. Kryniczanka) i magnez (np. Zdroje Piwniczna).

Gdy zebrałaś najwięcej odpowiedzi C: Łatwo się stresujesz

● Najmniejsza rzecz potrafi wyprowadzić cię z równowagi. Efekt? Ciągle czujesz się zmęczona i znużona. Dietetyczny detoks bardzo się przyda!

Co warto zmienić

● Sięgaj po produkty jak najmniej oczyszczone i przetworzone, np. pieczywo pełnoziarniste, wyroby bezcukrowe. Sama wyciskaj soki z warzyw i owoców. Jedz jak najwięcej cytrusów i zielonych warzyw, np. brokuł i pietruszki. Zawierają witaminę C, która usuwa toksyny i działa energizująco. Osoby zestresowane i przemęczone powinny codziennie jeść jabłka. Skutecznie odtruwają organizm i są idealną przekąską dla osób, które w zdenerwowaniu sięgają po coś słodkiego. Dietetycy polecają też awokado, bo zawarty w nim glutation to silny antyoksydant neutralizujący wolne rodniki w wątrobie i usuwający toksyny. Staraj się też nie łączyć warzyw skrobiowych z produktami zwierzęcymi, a także nie pić w trakcie ani tuż po posiłku - to wzmaga znużenie i osłabia.

Dodatkowe wsparcie to herbatki oczyszczające, np. z mniszka lekarskiego, pokrzywy, które warto pić zamiast czarnej herbaty.


Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje