Dlaczego warto jeść szparagi?

Obok rzodkiewek i ogórków, szparagi to pierwsze warzywa, które wiosną pojawiają się w sklepach. Sezon na nie trwa zaledwie kilka tygodni. Warto go wykorzystać, bo lista zalet szparagów jest wyjątkowo długa.

Smak szparagów doceniali już starożytni Rzymianie. Jednak popularność te warzywa zyskały dopiero w XV wieku, za sprawą francuskich kucharzy. Do Polski dotarły 300 lat później, a na masową skalę zaczęto je uprawiać w XIX wieku.

Jak kupować szparagi?

Reklama

Polacy najbardziej lubią białe szparagi o delikatnym smaku. Francuzi wolą zielone - ostrzejsze i bardziej wyraziste. Włosi natomiast gustują w fioletowych. Choć  wyróżniamy trzy rodzaje szparagów, wszystkie są pędami rośliny tego samego gatunku, a ich kolor zależy od sposobu uprawy. Zielone szparagi wyrastają ponad powierzchnię ziemi i pod wpływem słońca zabarwiają się na zielony kolor. Fioletowe wystają tylko kilka centymetrów ponad glebę, do białych zaś światło słoneczne nie dociera w ogóle.

Jednak niezależnie od tego, jaki kolor mają szparagi, aby były smaczne, muszą być przede wszystkim świeże. Gdy kupujesz te warzywa, zwróć uwagę na wygląd ich główek - powinny być zamknięte i pozbawione nalotu, który może oznaczać, że warzywo zbyt długo było przechowywane w sklepie. Kolor główek, zwłaszcza w przypadku białych szparagów, powinien być taki sam, jak barwa łodygi.  

Jeśli po przyniesieniu szparagów do domu, nie przystępujesz od razu do ich gotowania, najlepiej przechowuj warzywa z końcówkami zanurzonymi w wodzie lub zawiń je w wilgotną ściereczkę.

Jak gotować szparagi?

Smakosze do gotowania szparagów używają specjalnego, wysokiego garnka. Jednak ten, kto takiego sprzętu nie posiada, z powodzeniem może ugotować szparagi w zwykłym garnku.

Zanim przystąpisz do gotowania, warzywa połóż na desce i odkrój ich końce na wysokości ok. 3-4 centymetrów (zielone lepiej odłamać - w ręku zostanie ci część nie nadająca się do dalszej obróbki). Zielone szparagi można od razu gotować, białe zaś należy obrać. Warzywo obieraj od strony główki ku dołowi, podobnie jak marchewkę czy pietruszkę. Przed gotowaniem szparagi zwiąż sznurkiem lub nitką.

Szparagi gotuj w wodzie z dodatkiem łyżeczki cukru lub soku z cytryny. Związane w pęczek warzywa ułóż na dnie garnka i gotuj 5-8 minut, od momentu gdy woda zacznie wrzeć. Po ugotowaniu szparagi powinny być jędrne i chrupiące. 

Wartości odżywcze i właściwości lecznicze szparagów

Ze szparagów możesz przygotować niemal każdy rodzaj dania. Doskonale sprawdzą się  jako przystawka, dodatek do sałatek, omletów i makaronów czy farsz do tarty. Przyrządza się z nich świetne zupy i zapiekanki. Z powodzeniem zastąpią też ziemniaki czy kaszę, stając się dodatkiem do mięsnego dania.

Szparagi zawierają bogactwo witamin i składników mineralnych. Ich lecznicze właściwości, doceniano już w starożytności. W antycznej kuchni wykorzystywano te warzywa do leczenia chorób wątroby, w państwach środka zaś, służyły jako lekarstwo na kaszel.

Szparagi powinny docenić zwłaszcza kobiety, ponieważ te warzywa zawierają dużą ilość witamin C, E i beta -karotenu, przez co mają pozytywny wpływ na kondycję włosów i paznokci. Zaś zawarty w warzywach kwas foliowy opóźnia procesy starzenia i chroni skórę przed zwiotczeniem. Ten mikroelement jest szczególnie cenny dla kobiet w ciąży, ponieważ wspomaga prawidłowy rozwój płodu, zapobiegając m.in. rozszczepowi kręgosłupa. Dodatkowo szparagi świetnie pokrywają zapotrzebowanie na witaminy i składniki mineralne, potrzebne w czasie ciąży.

Bez obaw mogą je jeść też matki karmiące piersią. Ich maleństwu nie tylko nic nie zaszkodzi, a wręcz przeciwnie, szparagi mogą pomóc uzupełnić niedobory wapnia, pierwiastka niezbędnego dla rozwoju dziecka.

Zawarty w warzywach wapń i fosfor dbają o dobrą kondycję kości i zębów. Asparganina i potas zaś ułatwiają pracę układu moczowego, działają moczopędnie i wspomagają pracę nerek. Na układ pokarmowy pozytywny wpływ ma inulina. Dodatkowo szparagi mają działanie bakteriobójcze i zmniejszają ryzyko zachorowania na nowotwory.

Szparagi powinny też docenić osoby, które starają się zrzucić zbędne kilogramy. To warzywo jest nie tylko niskokaloryczne (100 g szparagów dostarcza tylko 19 kcal), ale również zawiera błonnik, który poprawia perystaltykę jelit.

Szparagi jadane w umiarkowanych ilościach nikomu nie powinny zaszkodzić, jednak ze szparagowych uczt powinny zrezygnować osoby, które cierpią na dnę moczanową i kamienie nerkowe. Wszystko przez zawarte w warzywach puryny, które mogą powodować zwiększone gromadzenie się kwasu moczanowego w organizmie. Szparagi mogą również powodować wzdęcia.

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje