Reklama

Reklama

Do czego potrzebny nam tłuszcz w diecie?

​Jeden gram tłuszczu to aż 9 kcal, podczas gdy ta sama porcja białek i węglowodanów dostarcza zaledwie 4 kcal. Dlatego, w pogoni za utratą zbędnych kilogramów, często drastycznie redukujemy tłuszcz w diecie. A to nie jest dobre rozwiązanie. Niedobory tłuszczu, podobnie jak ich nadmiar, mają szereg negatywnych konsekwencji. Po jakie tłuszcze sięgać, a jakich unikać?

Tłuszcz w diecie: czego unikać?

Co się dzieje, gdy w jadłospisie jest za dużo tłuszczu? Zazwyczaj dość szybko pojawiają się dodatkowe kilogramy. Nie zawsze musi dojść do rozwoju otyłości brzusznej czy tej typu gruszka. Otłuszczenie może dotyczyć organów wewnętrznych, co też ma szereg konsekwencji zdrowotnych. 

Najbardziej niekorzystne są oczywiście tłuszcze odzwierzęce: masło, słonina, tłuste mięso, które niszcząc naczynia krwionośne, przyczyniają się do rozwoju szeregu chorób kardiologicznych, w tym miażdżycy i nadciśnienia. Zwiększają też ryzyko zawału serca, udaru mózgu, cukrzycy typu 2 i tłuszczozależnych chorób nowotworowych, szczególnie nowotworów jelita grubego, trzustki, piersi, jajników i prostaty. 

Reklama

Po co zatem włączać tłuszcz do diety?

Zarówno potencjalna nadwaga, jak i lista możliwych chorób mogą skutecznie zniechęcić do sięgania po tłuszcze. Rozsądek podpowiada, że po pierwsze, nie jesteśmy w stanie zupełnie ich wyeliminować, bo w wielu produktach występują w ukrytej postaci, a po drugie, przesadnie je eliminując również narażamy się na negatywne konsekwencje. Kluczem, jak zawsze, jest umiar. Tłuszcze pełnią szereg ważnych funkcji:

- ułatwiają przełykanie i odczuwanie smaków;

- hamują skurcze żołądka i wydzielanie soku żołądkowego;

- są nie tylko główną formą gromadzenia energii, ale też budulcem dla błon komórkowych;

- są źródłem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach - A, D, E i K;

- tłuszcz około narządowy stabilizuje organy wewnętrzne, a podskórny chroni przed utratą ciepła;

- są ważne dla dobrej pracy układu krążenia;

- determinują stan skóry i włosów - dlatego osoby, które stosują restrykcyjne diety odchudzające często skarżą się na pogorszenie ich kondycji;

- są źródłem koniecznych do podtrzymania funkcji życiowych niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych - NNKT.

Tłuszcz w diecie: jaki wybrać?

Skoro już wiemy, że odzwierzęce nie są dla nas dobre, trzeba je wymienić na zdrowszą wersję, czyli tłuszcze roślinne. Warto sięgać po sztandarowy polski produkt, jakim jest tłoczony na zimno olej rzepakowy. Niedawno okrzyknięty został polską oliwą, bo w niczym jej nie ustępuje.

Inne zdrowe opcje to olej lniany, sezamowy, z czarnuszki czy orzechów włoskich. Źródłem niezwykle cennych tłuszczów jest awokado, orzechy, migdały, pestki dyni, słonecznika, nasiona sezamu i siemienia lnianego. 

Ewa Koza, mamsmak.com

***
Zobacz więcej:

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy