Reklama

Reklama

Drżenie mięśni - kiedy oznacza kłopoty?

Bywa skutkiem zmęczenia, lub chwilowej niedyspozycji, ale może zwiastować groźną chorobę.

Najczęściej dotyczy dłoni, stóp, łydek, kolan, ale także mięśni twarzy czy języka. Bywa, że drży całe ciało. Charakterystyczne jest to, że tego objawu nie można świadomie opanować.

Reklama

Czasem sami potrafimy zidentyfikować powód, z którego trzęsą się nam ręce lub nogi. Niekiedy jednak problem pojawia się bez uchwytnej przyczyny. W tym drugim przypadku należy zgłosić to lekarzowi - może to bowiem być symptom choroby, niekoniecznie neurologicznej.

Drżenie emocjonalne występuje czasem u każdego człowieka. Na przykład pod wpływem silnego zdenerwowania, tremy przed ważną rozmową, lęku lub strachu w groźnej sytuacji, dużej radości lub podekscytowania. Czujemy, że drży całe ciało, trzęsą się nam ręce czy usta. To zjawisko fizjologiczne, a nie chorobowe.

Kiedy przeminie sytuacja, która wywołała tak silne emocje, ustępuje. Świadczy ono tylko o tym, że organizm mobilizował się w warunkach silnego stresu.

Odwodnienie, głód i przemęczenie bywają przyczynami drżenia. Gdy pijemy zbyt mało, narażamy się na zaburzenia elektrolitowe, czyli nieprawidłowy poziom potasu i sodu, które biorą udział w przewodzeniu bodźców nerwowych.

Niezdrowe odżywianie lub diety odchudzające są przyczyną niedoborów składników odżywczych, głównie magnezu, wapnia i witamin z grupy B. To może powodować gorsze funkcjonowanie układu nerwowego i mięśniowego. Oprócz drżenia doświadcza się wtedy także bolesnych skurczów mięśni lub mrowienia na skórze.

Podobnie reaguje układ nerwowy i mięśniowy na intensywny lub długotrwały wysiłek fizyczny, przepracowanie i niewyspanie.

Zastosowanie diety "antydrżeniowej" może przynieść efekty. Należy zrezygnować z picia dużych ilości kawy, mocnej herbaty i napojów gazowanych, które wypłukują cenne minerały z organizmu. W czasie upałów i przy intensywnym wysiłku fizycznym dobrze jest pić płyny izotoniczne. Sama woda nie wystarcza, bo wraz z potem tracimy więcej minerałów niż dostarczamy ich ze zwykłą wodą.

Wskazane jest dodanie do jadłospisu najbogatszych źródeł magnezu. Są to pestki dyni i słonecznika, kiełki pszenicy, migdały, gorzka czekolada i soja. Jedzenie pomidorów i picie soku pomidorowego dostarczy potasu (podobnie jak banany i sardynki). Nabiał i przetwory mleczne uzupełnią braki wapnia.

Warto jednocześnie przyjmować witaminę K2. Ułatwia ona bowiem przyswajanie wapnia, które w starszym wieku w naturalny sposób ulega pogorszeniu.

Medycyna zna około dwudziestu chorób, których objawem jest drżenie. Jeśli więc występuje ono coraz częściej, nasila się lub gdy zaciśnięcie dłoni i próby opanowania trzęsienia tylko potęgują symptomy, koniecznie trzeba iść do lekarza. Przyczyną może być np. stan hipoglikemii, nadczynność tarczycy lub przytarczyc, niewydolność nerek, choroby wątroby. A także nerwica wegetatywna, tężyczka, początki choroby Parkinsona, stwardnienie rozsiane, zatrucie ołowiem lub rtęcią.

Wykorzystaj moc ziół

Pij napary antystresowe z takich roślin, jak: melisa, rumianek, waleriana, lawenda, arcydzięgiel, werbena, chmiel. Łyżeczkę suszu zalej szklanką wrzątku.

Sięgnij po aromaterapię: Dodane do kąpieli lub rozpylone w pokoju olejki eteryczne z gorzkiej pomarańczy, lawendy czy mięty zredukują napięcie nerwowe.

Używaj uspokajających przypraw: Zamiast solić, dopraw potrawy bazylią, kurkumą, oregano, szałwią, rozmarynem.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje