Reklama

Reklama

Jajka: jak naprawdę wpływają na nasze zdrowie ?

Nie bez powodu jajko jest symbolem nowego życia. Dziś już wiemy, że jest najbardziej powszechnym superfood, czyli produktem, który ma mnóstwo zalet! Wiele właściwości może zaskoczyć!

Wiele osób wciąż uważa, że z ilością jajek nie wolno przesadzać. Jedno, dwa w tygodniu? Ależ nie! WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) zaleca dziś zdrowej dorosłej osobie spożywanie do 10 jajek tygodniowo. Wlicza się  w to oczywiście produkty jajeczne, jak ciasta, naleśniki, makaron. 

Reklama

Jajka w diecie wzmacniają kości i zęby

Prawda: Zawierają dużo łatwo przyswajalnego białka, wapnia i wit. D, której organizm nie potrafi wytwarzać sam. Jedno jajko dostarcza 4 proc. dziennego zapotrzebowania dla zdrowej osoby dorosłej na witaminę D. 

Jajka sprzyjają rozwojowi miażdżycy 

Fałsz: Badania dowodzą, że zawarte w jajach kwasy tłuszczowe omega i cholina zmniejszają stężenie trójglicerydów, obniżają ciśnienie tętnicze, korzystnie działają na śródbłonek naczyniowy, hamują proces krzepnięcia krwi. Mimo, że jedno duże jajo zawiera dopuszczalną dzienną dawkę cholesterolu, powyższe składniki chronią przed miażdżycą, a cholesterol ten jest inaczej metabolizowany, niż ten produkowany przez wątrobę. Winny miażdżycy jest wadliwy metabolizm, a nie skład zjadanych produktów. Jajka  w diecie powinny ograniczyć  do 3-4 tygodniowo tylko osoby z hipercholesterolemią. 

Jedząc jajka, zapobiegasz anemii 

Prawda: Są bogate w dobrze przyswajalne żelazo i kwas foliowy. Gotowane jajko kurze zawiera 1,89 mg żelaza w 100 g, a samo żółtko: 2,73 mg/100 g. Z anemią pomaga też walczyć witamina B12 występująca w jajkach.

Maluchom nie podajemy jajek, bo uczulają 

Fałsz: Alergię na kurze jaja ma ok. 5 proc. społeczeństwa. Badania londyńskich naukowców dowodzą jednak, że stopniowe rozszerzanie diety dzieci po  6. miesiącu życia o jajka zmniejsza ryzyko wystąpienia  u nich uczuleń pokarmowych. 


Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje