Jak robić przemyślane zakupy zdaniem Polek?
Zwracać uwagę na relację jakości do ceny; zarówno w sklepie jak i aptece.
· Aż 93%[1] Polek uważa, że robi przemyślane zakupy
· Dla 80% z nich przemyślany zakup oznacza wybieranie najlepszej jakości w rozsądnej cenie
· Najczęściej wskazywaną kategorią produktów wybieranych w przemyślany sposób są leki (81% Polek)
Robiąc zakupy stajemy przed ogromnym wyborem produktów. Ilość opcji, rodzajów produktów, opakowań, wariantów sprawia, że przemyślane zakupy stają się coraz trudniejsze. Jak z tym nadmiarem wyboru radzą sobie Polki? Czym kierują się podczas podejmowania zakupowych decyzji? Według badania Ipsos, aż 93% Polek uważa, że robi przemyślane zakupy. 80% za takie uważa zakupy, które charakteryzują się najlepszą jakością w rozsądnej cenie. W ramach przemyślanych zakupów Polki gotowe są również korzystać z promocji (95% Polek przyznaje, że robi to przynajmniej od czasu do czasu), wybierając także sklepy oferujące dobre produkty, w konkurencyjnych cenach.
Zgodnie z badaniem Ipsos, główną kategorią, której dotyczą przemyślane zakupy Polek, są leki bez recepty (81% wskazań respondentek badania). Zaraz obok jest nowoczesny sprzęt i produkty spożywcze, a na kolejnym miejscu chemia/kosmetyki (76%), które, choć nieznacznie, wyprzedziły wydatki na edukację (72%). Na końcu listy znalazły się wydatki związane z rozrywką, spędzaniem wolnego czasu oraz zakupem ubrań.
Wyniki badania wykazują, że najważniejszym kryterium wyboru produktów jest jakość (89%) i relacja jakości do ceny (82%), a także cena (79%). Jednocześnie jedynie 16% Polek uważa, że robienie przemyślanych zakupów oznacza kupowanie jak najtaniej.
Przemyślane zakupy w aptece
Leki zostały wskazane przez Polki jako główna kategoria, której dotyczą przemyślane zakupy. W przypadku leków bez recepty wśród istotnych kryteriów wyboru wymieniana jest skuteczność leku (84%), rekomendacja lekarza (66%) oraz cena (64%). Prawie 3/4 Polek zdarza się prosić w aptece o tańsze odpowiedniki leków, 1/3 z nich robi to zawsze lub prawie zawsze. Poszukiwanie odpowiedniej relacji jakości do ceny w przypadku leków nie dziwi, biorąc pod uwagę fakt, że zgodnie z danymi IMS Health, Polacy wydali w aptekach w 2015 roku ponad 30 miliardów złotych[2]. 42 %[3] tej kwoty to wydatki na produkty dostępne bez recepty. W tej kategorii pacjenci najczęściej korzystają z tzw. samoleczenia przy takich dolegliwościach jak grypa i przeziębienie, ból, problemy trawienne, a także kłopoty z krążeniem.[4]
Teva: Zdrowie w Dobrej Cenie
Rosnące potrzeby Polaków w zakresie samoleczenia, rozwój rynku aptecznego i coraz większa edukacja pacjenta, skłoniły firmę TEVA do przygotowania linii produktów dostępnych bez recepty pod szyldem marki własnej TEVA. Taka szeroka gama produktów jest nowością na rynku preparatów bez recepty, oferującą pacjentom produkty jakościowe, o sprawdzonej skuteczności w przystępnej cenie. Oferta produktów TEVA obejmuje produkty z pięciu obszarów, w których pacjenci najczęściej polegają na preparatach dostępnych bez recepty: przeziębienie i grypa, ból, trawienie, układ krążenia, niedobory witamin i minerałów oraz profilaktyka z nimi związana. Łącznie pod marką parasolową Teva dostępnych dla pacjentów jest 28 różnych preparatów.
"Zależało nam na stworzeniu możliwie kompleksowej oferty, przejrzyście opisanej i czytelnej dla pacjentów, z gwarancją jakości, za którą stoi ponad 100 lat istnienia firmy Teva oraz najwyższe standardy jakości, wynikające z dostarczania leków na całym świecie, w tym na bardzo wymagające rynki europejskie i amerykańskie. Dodatkowo uruchomiliśmy dla pacjentów stronę internetową tevazdrowiewdobrejcenie.pl,
na której mogą zapoznać się ze wszystkimi istotnymi informacjami o lekach z naszej oferty, poznać ich wskazania, przeciwwskazania, sposób działania, możliwe działania niepożądane, aby pacjenci mogli lepiej przygotować się do naprawdę przemyślanych zakupów" - komentuje Marta Sierpińska-Kopyt, Dyrektor Marketingu Strategicznego, Region Europy Centralnej i Wschodniej Teva.
Wiem co mam (w apteczce)
Opakowania leków pod marką Teva zostały zaprojektowane w taki sposób, aby jak najbardziej ułatwić życie pacjentom i dostarczyć im istotnych informacji w przejrzysty sposób. 82% Polek wskazało zawartość istotnych informacji na opakowaniu jako ważne kryterium przy wyborze leków. Jednak informacje na opakowaniu są ważne nie tylko podczas zakupu, ale również podczas przechowywania leków w domowej apteczce. Podstawową informacją o działaniu leku jest ulotka, jednak znacznie łatwiej jest odnaleźć właściwy preparat, gdy istotne informacje pojawiają się na pudełku.
"Projektując opakowania leków Teva braliśmy pod uwagę przede wszystkim wygodę pacjenta. Wszystkie opakowania mają podobny układ, co pozwala łatwo znaleźć wszystkie ważne informacje: nazwę i zawartość substancji czynnej, którą zawiera lek, wybrane wskazania, formę produktu i zawartość opakowania oraz dawkowanie. Co więcej, pokazanie nazwy leku na czterech ściankach pudełka znacznie ułatwia jego znalezienie w domowej apteczce lub na aptecznej półce. Drobiazg? Niekoniecznie, jeśli z czystym sumieniem przeanalizujemy zawartość naszych apteczek i porównamy ile leków na tę samą dolegliwość, z dokładnie tą samą substancją czynną przechowujemy i co gorsza - kolejny raz kupujemy, nie pamiętając, po co dany lek kupowaliśmy poprzednio i jak należy go przyjmować" - wyjaśnia Marta Sierpińska-Kopyt.
[1] Wszystkie dane dotyczące decyzji zakupowych Polek pochodzą z badania "Zwyczaje zakupowe w kontekście idei rozsądnych zakupów", Badanie Ipsos 2015, wywiady ilościowe, metoda CAWI, rekrutacja z panelu, próba ogólnopolskia kobiety 30-59 lat, wielkość próby badawczej n=300.
[2] Źródło: IMS Pharmascope 12/2015, Cena detaliczna brutto PLN | Rynek apteczny Rx: rynek refundowany Rx zawiera wszystkie produkty znajdujące się na obwieszczeniach MZ w A1, A2, A3; rynek Rx nierefundowany (A-V, Rx) | Rynek SM - produkty dostępne bez recepty (OTC, PAC, PEC, NUT) | IMS Dataview 12/2015, Cena producenta netto PLN | Szpital (A-V bez K) |
[3] Ibid
[4] Ibid