Reklama

Reklama

Jak stres wpływa na zdrowie?

Zmusza organizm do mobilizacji. Pomaga pokonać trudności, ale gdy jest silny i długotrwały, szkodzi.

Udało Ci się rozwiązać jakiś problem, dostałaś awans, cieszysz się ze spotkania z dawno niewidziana osobą? A może chorujesz, masz kłopoty w pracy lub konflikt w rodzinie? Wszystkie te sytuacje - zarówno pomyślne, jak i negatywne - mogą wywołać stres. Jest on narzędziem danym nam przez naturę, byśmy reagowali na nowe sytuacje korzystnie dla siebie. To sygnał: uciekaj albo walcz.

Dobry stres pomaga. Dzięki niemu na egzaminie szybko znajdujemy w pamięci potrzebne wiadomości, błyszczymy w towarzystwie itp. Wzrost adrenaliny sprawia, że jesteśmy bardziej wydajni w pracy (ale na krótko). Bywa, że przy tym drżą i nadmiernie pocą się ręce, pojawia się biegunka. Gdy stres mija, objawy te ustępują. Nierozładowany, będzie szkodził zdrowiu. Może wywołać:

Reklama

Zaburzenia pracy serca i miażdżycę. To największe zagrożenie związane z długotrwałym stresem. Hormony stresu, kortyzol i adrenalina, z jednej strony przyśpieszają akcję serca, a z drugiej ją spowalniają. W dodatku stres obniża poziom niezbędnego sercu magnezu. Dochodzi do kołatania i arytmii, czasem do zatrzymania akcji serca. Odpowiedzialność hormonów stresu za zawał wiąże się z powstawaniem reakcji zapalnej. W organizmie wzrasta poziom białka CRPP, które sprzyja tworzeniu się blaszek miażdżycowych. Stres podnosi ciśnienie krwi. Jeśli taki stan utrzymuje się długo, pojawia się nadciśnienie. Jego konsekwencją może być zawał lub wylew.

Kortyzol podnosi poziom trójglicerydów, obniża poziom "dobrego" cholesterolu. Powoduje to odkładanie się tłuszczów w ściankach naczyń. Powstaje miażdżyca - przyczyna zwężenia naczyń, zakrzepów, zatorów, zawału. Przeciwdziała temu ruch, np. spacer, marsz, pływanie, jazda na rowerze. Codziennie wykonuj ćwiczenia oddechowe, które obniżają ciśnienie i odprężają. Stań przy otwartym oknie w lekkim rozkroku. Unosząc ręce do góry zrób wdech nosem, licząc do trzech. Zatrzymaj oddech na 3 sek. Zrób skłon, wydychając powietrze ustami, licząc do dwóch. Powtórz 10 razy.

Bóle głowy. To skutek wpływu adrenaliny na mięśnie i układ nerwowy. Takie bóle łagodzi masaż skroni, najlepiej z olejkami eterycznymi. Ulgę daje odpoczynek z chłodnym kompresem na czole lub ciepła kąpiel.

Bóle kręgosłupa. U osoby żyjącej w ciągłym stresie mięśnie są twarde, bolą. Powodują nienaturalne wygięcie kręgosłupa. Rozluźni je masaż i ciepły prysznic.

Osłabienie układu odpornościowego. Wiąże się z nadmiarem kortyzolu we krwi. Pod jego wpływem zmniejsza się liczba białych ciałek krwi, słabnie wytwarzanie przeciwciał. Organizm staje się łatwym łupem dla wirusów, bakterii, grzybów. By mu pomóc, wysypiaj się. Wypoczywaj, robiąc to, co lubisz.

Zaburzenia trawienia, wrzody dwunastnicy i żołądka. Przewlekły stres powoduje bóle brzucha, wzdęcia, biegunki lub zaparcia. Wysoki poziom adrenaliny utrudnia dopływ krwi do żołądka, co utrudnia regenerację błony śluzowej. Staje się ona bardziej podatna na działanie kwasów i bakterii Helicobacter pylori. To grozi rozwojem choroby wrzodowej. Jeśli stres odbija się głównie na Twoim układzie pokarmowym, zadbaj o dietę. Jadaj niewielkie, lekkostrawne posiłki co 3-4 godziny.

Dobry Tydzień

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy