Reklama

Reklama

​Jak uniknąć zawału serca? Oto sekretne rady kardiologów

Wiesz, że dieta śródziemnomorska i ruch są dobre dla serca. Ale ile dokładnie powinieneś jeść i jak często się ruszać? Oto - zdaniem kardiologów - praktyki najlepsze dla serca.

Jak żyć, by przez wiele lat cieszyć się zdrowym sercem? Jak zminimalizować ryzyko zawału? Które z prozdrowotnych wskazówek wziąć sobie do serca i nie zwariować w ich natłoku? Serwis Health.com zapytał kardiologów o dobre rady na temat dbania o serce, które daliby swoim przyjaciołom. Oto one.

Reklama

Ignoruj modne diety

Nie warto zmieniać sposobu żywienia zgodnie z kolejnymi dietetycznymi modami. One pojawiają się i znikają, a twój organizm nie nadąża za ciągłymi rewolucjami. Dieta bezglutenowa ma sens, gdy masz celiakię lub nadwrażliwość na gluten. 

Dieta paleo również może szkodzić zdrowiu, ponieważ twój organizm potrzebuje warzyw, produktów strączkowych i pełnoziarnistych. Te ostatnie bardzo korzystnie wpływają na obniżenie poziomu cukru we krwi i ustabilizowanie cholesterolu - przekonuje Suzanne Steinbaum, kardiolog ze szpitala Lenox Hill w Nowym Jorku, autorka poradników o zdrowym sercu.

Jedz ryby dobrego gatunku

Amerykańskie Stowarzyszenie Serca zaleca jedzenie ryb dwa razy w tygodniu. Ale "jedzenie ryb" to nie to samo, co "jedzenie czegokolwiek, co pływało w morzu". Ryby takie, jak tilapia czy panga praktycznie nie zawierają cennych kwasów omega-3, które obniżają poziom złego cholesterolu i zmniejszają ryzyko chorób. 

Najwyższy poziom kwasów omega-3 znajdziesz w łososiu, tuńczyku, śledziach czy anchois - przekonuje Leslie Cho, kardiolog kierująca Centrum Chorób Serca Kobiet w Cleveland Clinic.

Nie przejmuj się ilością soli

Dzienna norma soli dla dorosłego człowieka to ok. 5 gramów na dobę, a jej przekroczenie może powodować podwyższenie się ciśnienia krwi i wynikające z tego choroby serca. Czy oznacza to, że powinniśmy dokładnie odmierzać każdą porcję soli w pożywieniu? Holly Andersen zajmująca się badaniami w Instytucie Serca w Nowym Jorku przekonuje, że zupełnie nie o to chodzi. 

- Jeśli twoje nerki pracują poprawnie, usuną nadmiar soli z organizmu, oczywiście w rozsądnych granicach. Zdecydowanie ważniejsze jest unikanie sztucznej, przetworzonej żywności.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje