Reklama

Reklama

Jak zapobiec nietrzymaniu moczu?

Szacuje się, że nawet jedna na cztery kobiety zmaga się z tym problemem. Na szczęście można mu przeciwdziałać.

Choć nietrzymanie moczu,  zwłaszcza w okresie menopauzy,  jest dość powszechne, nie znaczy to, że musi dopaść każdą z nas. 

Reklama

Codzienne ćwiczenie określonych mięśni pozwala uniknąć kłopotliwej dolegliwości. Wykonuj je przez 6 tygodni - profilaktycznie oraz przy pierwszych objawach (popuszczanie moczu przy śmiechu, kichaniu, kaszlu). 

Znajdź mięśnie Kegla 

Napnij mięśnie, których używasz, gdy wstrzymujesz mocz - możesz mieć wrażenie, jakby mięśnie krocza "wędrowały" do góry. 

Nie napinaj brzucha ani pośladków (w trakcie późniejszych ćwiczeń możesz trzymać dłonie na brzuchu, by kontrolować sytuację). 

Jeśli masz wątpliwości, czy napinasz właściwe mięśnie, wsuń dwa palce do pochwy (jakbyś wkładała tampon) i napnij mięśnie Kegla (jeśli poczujesz "zacisk", to znaczy, że zlokalizowałaś te właściwe). 

Dyskretne ćwiczenia

Choć są niewidoczne (nikt nie będzie wiedział, że ćwiczysz), warto wykonywać je w miejscu, w którym czujesz się komfortowo (np. w domu) i gdy masz czas (tylko wykonywane dokładnie są skuteczne). 

Wyznacz sobie stałą porę, np. gdy oglądasz serial (usiądź na krześle przodem do oparcia i pochyl się odrobinę; szeroko rozstawione nogi ustabilizują pozycję), leżąc w łóżku przed snem lub rano (warto ćwiczyć tuż po obudzeniu, gdy mięśnie są "wypoczęte"). 

Napnij mięśnie Kegla (nie wstrzymuj oddechu), wolno policz do pięciu i rozluźnij je. Powtórz 5 razy. Odpocznij i zrób drugą serię.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje