Jesz je codziennie, ale czy wiesz, że...

Popularne, tanie warzywa są niezastąpione dla naszego zdrowia.To źródło witamin, składników mineralnych i błonnika. Jedz 4 porcje warzyw dziennie - razem ok. kilograma. Bez obawy - nie przytyjesz!

Buraki zapobiegają anemii

Reklama

Powinny często jadać je osoby, którym nie dopisuje apetyt, czują się osłabione, grozi im anemia. Warzywo to zawiera sporo: żelaza, potasu i magnezu, a także witaminy B1 i C.

Buraki sprzyjają wypłukiwaniu z organizmu kwasu moczowego, którego nadmiar jest szkodliwy dla nerek. Sok z nich pomaga walczyć z nadciśnieniem tętniczym. 100 g = 45 kcal

Marchew poprawia wzrok

Jest bogata w prowitaminę A, która działa ochronnie na nasz układ krążenia. Wystarczy zjeść jedną marchewkę (ok. 100 g), by pokryć połowę dziennego zapotrzebowania organizmu na tę witaminę. Dzięki zawartości potasu, działa moczopędnie. W składzie ma również retoinę, czyli związek, który wpływa na poprawę ostrości widzenia o zmroku. 100 g = 27 kcal

Brokuły chronią przed rakiem

Zawierają dużo witaminy C oraz prowitaminy A, które poprawiają odporność organizmu. Chronią przed zwykłym przeziębieniem, ale zapobiegają też chorobom układu krążenia. Dzięki flawonoidowi sulforafanowi, wspomagają obronę organizmu przed nowotworami. Bogate w kwas foliowy (wit. B9), są dobrym składnikiem diety dla kobiet w ciąży. 100 g = 37 kcal

Cykoria odtruwa organizm

Bogata w błonnik polecana jest osobom cierpiącym na zaparcia. Wspomaga pracę układu pokarmowego, wątroby i nerek. Poprawia przemianę materii i usprawnia usuwanie toksyn z organizmu. Dzięki zawartości goryczki, wpływa korzystnie na tworzenie się czerwonych ciałek krwi. Zawiera wit. C i kwas foliowy oraz m.in. magnez, sód, potas, żelazo. 100 g = 21 kcal

Cebula wspomaga serce

Dzięki obecności związków siarczkowych, które nadają jej ostry smak i zapach, działa bakteriobójczo. Skuteczna przy przeziębieniu i infekcjach układu oddechowego, pomaga też obniżyć poziom cukru we krwi i oczyścić układ krwionośny. Ma w składzie substancje zmniejszające lepkość krwi, które nie dopuszczają do powstawania zatorów.

Dzięki witaminie C i potasowi działa moczopędnie, ułatwia przepłukiwanie nerek i pęcherza oraz wspomaga usuwanie nadmiaru wody z organizmu. 100 g = 30 kcal

Ziemniaki osłaniają jelita

Są bogatym źródłem błonnika i skrobii, która zmniejszają ryzyko zachorowania na nowotwór jelita grubego. Polecane osobom, które cierpią na zespół nadwrażliwego jelita.

Pomagają złagodzić objawy tego schorzenia i regulują pracę przewodu pokarmowego. Zawierają też witaminy z grupy B i witaminę C, a także ważne składniki mineralne: fosfor, magnez, żelazo. Dostarczają potasu, który poprawia pracę serca. Mają mniej kalorii niż np. ryż (także bogaty w skrobię). 100 g = 85 kcal.

Dowiedz się więcej na temat: buraki | witaminy

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje