Reklama

Reklama

Lekkie tylko z nazwy

Nie dajmy się zwieść nazwom produktów light. Radzimy, jak zdrowo jeść i nie dać się zwariować.

Nie wszystkie produkty light są sprzymierzeńcami odchudzania.

Czy warto jeść lody?
Lody produkowane są z mieszaniny mleka, mleka w proszku, śmietany, cukru, jaj, tłuszczu mlecznego lub tłuszczu roślinnego. Dodawane są także dodatki smakowo-zapachowe. Kaloryczność lodów wynosi w granicach 160-200 kcal/100g. Mniej o 50 kcal/100g dostarczają lody jogurtowe i owocowe. Jeszcze mniej kaloryczne są sorbety (bez mleka) i lody wodne (owocowe). Głównym składnikiem tych ostatnich są przeciery i soki owocowe, oczywiście zamrożone. Sorbety zawierają mało tłuszczu. Charakteryzują się lekko kwaskowatym smakiem.

Reklama

Panie, które dbają o ładną sylwetkę, nie powinny całkowicie odmawiać sobie lodów - mówią dietetycy. Zjedzenie od czasu do czasu sorbetu zmniejsza prawdopodobieństwo, że w chwili słabości zjemy coś bardziej kalorycznego.

Warto pamiętać, że lody bogate w wapń spożywane w odpowiedniej ilości mogą stanowić wartościową przekąskę. 100 g lodów dostarcza ok. 125-155 mg wapnia. Energetyczność lodów jest stosunkowo niska. Dlatego są bezpieczniejsze dla naszej sylwetki od batonika czy ciasteczka.

Czy czekolada może być chuda?

O rodzaju czekolady decyduje ilość dodanego kakao, nie powinno go być mniej niż 35proc. W czekoladzie gorzkiej jest 75-90proc. kakao, a w deserowej 30-70proc., natomiast najmniej kakao jest w czekoladzie mlecznej - ok. 25proc. kakao. W czekoladzie białej zamiast kakao dodaje się większe ilości masła kakaowego, stąd jej jasny kolor. Na wysoką wartość energetyczną czekolady wpływa głównie obecność tłuszczu i węglowodanów, zwłaszcza sacharozy. 100 g czekolady (zależnie od gatunku) dostarcza ok. 530-560 kcal, zawartość tłuszczu wynosi ok. 30-35proc., a węglowodanów 53-64proc. Czekolada light może zawierać mniej cukru, ale za to może być bardziej tłusta. Wszystko przez to, że producenci dbając o poprawę smaku, zapominają o naszych sylwetkach.

Gdy chcemy zjeść czekoladę, lepiej wybrać gorzką, która zawiera najwięcej kakao i ma mniej cukru, dzięki czemu nie wywołuje ataku wilczego głodu. Nie zapominajmy, że czekolada jest źródłem wielu składników mineralnych: magnezu, potasu, cynku i żelaza. Ma pobudzającą kofeinę i teobrominę. Biała czekolada, ze względu na brak kakao, nie posiada takich właściwości.

Wystrzegajmy się za to batonów, które należą do produktów wysokokalorycznych. Dostarczają średnio ok. 500 kcal/100g. Zawierają duże ilości węglowodanów (ok. 60proc.) i tłuszczu ok. 30proc. (jest to przede wszystkim tłuszcz cukierniczy - źródło niekorzystnych nasyconych kwasów tłuszczowych, przyczyniających się do rozwoju miażdżycy) oraz wiele substancji dodatkowych. Ciasteczka od święta

Ciasteczka także są wysokoenergetyczne. Duża ilość cukru, tłuszczu (zwłaszcza pochodzenia zwierzęcego lub utwardzonego tłuszczu roślinnego) powoduje, że tego typu słodycze zwiększają ryzyko miażdżycy i chorób układu krążenia. Ciasteczka light nie zawierają sacharozy, ale z pewnością mają mnóstwo węglowodanów. Stąd ich wysoka kaloryczność. Lepsze będzie ciastko z błonnikiem. Uwaga na popularne przekąski: orzeszki solone, chipsy i paluszki. Są to produkty o wysokiej zawartości tłuszczu. Dlatego są wysokoenergetyczne, 100 g chipsów dostarcza ok. 550 kcal, a 100 g paluszków niewiele mniej: ok. 380-490 kcal! Orzechy są wysokokaloryczne i dostarczają ok. 560 kcal na 100g.

Badania wskazują, że składniki niedoborowe w diecie jarskiej to zwykle żelazo, witamina B12, więc na ich podaż w diecie wege należy zwrócić szczególną uwagę. Z badań żywieniowców wynika, że ludzie stosujący wegetarianizm mają największą szansę na długie, dobre zdrowie.

Mniej kalorii w majonezie

Nie potrafisz wyobrazić sobie sałatki bez majonezu, a jednocześnie chcesz nadal mieścić się w szortach o rozmiarze 34? Jedz niskokaloryczny majonez, w którym producenci redukują tłuszczo o ponad 40proc.! Niestety dzieje się to kosztem zwiększenia ilości chemicznych zagęszczaczy, skrobi i konserwantów. Zagęszczacze dodaje się również po to, by uzyskać odpowiednią konsystencję. Możesz także do sałatki dodać jogurt, będzie może troszkę inaczej smakowała, ale za to zyskasz zdrowie.

Dowiedz się więcej na temat: czekolady | czekolada | nazwy | kakao

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje