Reklama

Reklama

Najzdrowszy owoc - awokado

Zastanawiasz się, dlaczego awokado, choć tłuste i kaloryczne zyskuje coraz więcej miłośników? Może dlatego, że dużo mówi się o jego korzystnym wpływie na zdrowie człowieka. Poleci je każdy lekarz i dietetyk. Co w nim takiego wyjątkowego?

Mimo iż awokado (zwane też smaczliwką) jest bardzo tłuste i w 100 gramach tego owocu znajdziemy aż 160 kcal, to nie powinniśmy się do niego zrażać. Udowodniono, że żaden owoc nie ma tak pozytywnego wpływu na zdrowie, jak i wygląd człowieka. Głównie dlatego, że jest bogaty w nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6, a także witaminy i składniki mineralne. 

Bogactwo nienasyconych kwasów tłuszczowych

Awokado różni się od innych owoców głównie tym, że nie jest słodkie. Jego smak określa się jako "maślany" - 75 proc. miąższu to tłuszcze, a konkretnie - nienasycone kwasy tłuszczowe - jednonienasycone i wielonienasycone. Oba pełnią istotną rolę w organizmie ludzkim. 

Reklama

Chronią układ sercowo-naczyniowy - obniżają poziom złego cholesterol (LDL), a podwyższają poziom dobrego (HDL). Nienasycone kwasy tłuszczowe regulują poziom glukozy we krwi, zmniejszając przy tym ryzyko otyłości, cukrzycy, miażdżycy oraz zawału serca. Wspomagają też pracę mózgu i całego układu nerwowego, a także wzmacniają system obronny organizmu. Dzięki temu jesteśmy bardziej odporni na bakterie i wirusy. Ponadto, nienasycone kwasy tłuszczowe zapobiegają osteoporozie oraz działają przeciwzapalnie, co ma duże znaczenie w profilaktyce przeciwnowotworowej. 

Bogactwo witamin i składników mineralnych

Awokado to źródło witamin z grupy B (kwas pantotenowy, kwas foliowy), witaminy A - beta karoten, C, E oraz K. Polecane jest szczególnie kobietom ciężarnym, gdyż odpowiedni poziom kwasu foliowego zapobiega wadom rozwojowym płodu. Z kolei przeciwutleniacze, jakimi są zawarte w awokado witaminy A, C i E, spowalniają proces starzenia się i degradację komórek, zapobiegając przy tym stanom zapalnym początkującym choroby nowotworowe. 

W smaczliwce znajdziemy potas, fosfor, magnez, wapń, sód, cynk, żelazo, miedź, mangan oraz selen - szereg pierwiastków niezbędnych do prawidłowego funcjonowania organizmu. Zawarta w awokado luteina i zeaksantyna odpowiadają za kondycję wzroku, natomiast NMN (mononukleotyd nikotynoamidowy) wpływa na sprawność fizyczną, umysłową, lepszą pracę wątroby, gęstość kości i utrzymanie prawidłowej wagi ciała - jest to zatem owoc polecany również osobom starszym. 

Awokado, a odchudzanie

Mimo iż awokado zawiera bardzo mało cukru, to ze względu na ilość tłuszczu, jest najbardziej kalorycznym owocem. Sprawia to, że wiele osób będących na diecie eliminuje je ze swojego jadłospisu. Istnieją jednak badania, które wskazują na to, że spożywanie tych owoców może pomóc w walce z kilogramami. Naukowcy z Loma Linda University w Kalifornii odkryli, że zjedzenie połowy awokado na lunch spowoduje, iż uczucie sytości utrzymuje się dłużej, a ochota na podjadanie spada. Awokado może więc pomóc kontrolować apetyt, a tym samym uskutecznić odchudzanie. 

Ponadto, wyniki przeprowadzonych badań udowodniły, że wskaźnik masy ciała osób, które dziennie spożywały przynajmniej pół awokado, był niższy, niż u osób, które go unikały. Badani, którzy włączyli ten zdrowy owoc do swojej diety, ważyli prawie cztery kilogramy mniej i mieli mniejszy obwód pasa. Jak widać, mimo dużej ilości tłuszczów, awokado na stałe powinno zagościć w jadłospisie osób pragnących zrzucić nadprogramowe kilogramy.

Nie wyrzucaj pestki!

Czy wiesz, że pestka z awokado kumuluje w sobie znacznie więcej składników odżywczych niż pozostała część owocu? To źródło wielu aminokwasów i błonnika pokarmowego. Niestety, często jest pomijana w podkreślaniu pozytywnych cech wynikających ze spożywania awokado. 

Antyoksydanty, zawarte zarówno w pestce jak i miąższu, opóźniają proces starzenia się skóry, powstawania zmarszczek, a także wspierają układ odpornościowy. Co ciekawe, właściwości lecznicze całego owocu są obiektem badań w kontekście wpływu nad walką z chorobami nowotworowymi, m.in. z białaczką. 

Proszek z pestki 

Zastanawiacie się pewnie, w jaki sposób można spożywać pestki z awokado? Wystarczy je sproszkować. 

Pestkę należy umyć, przetrzeć ręcznikiem papierowym, a następnie wysuszyć. Można to zrobić w temperaturze pokojowej - zostawiając ją w suchym i ciepłym miejscu na kilka dni lub w piekarniku. Przy drugiej opcji, piekarnik najlepiej nagrzać do 120 st. C, a cały proces suszenia powinien trwać ok. 2 godziny. Po wyjęciu i ostudzeniu, należy obrać pestkę, wnętrze rozdrobnić i zmielić w młynku. Ze względu na gorzkawy posmak, proszek najlepiej łączyć ze słodkimi dodatkami.

Proszek z pestki awokado sprawdzi się również jako naturalny kosmetyk. Wystarczy zmieszać go z oliwą lub olejem kokosowym, a powstanie delikatny peeling świetnie złuszczający martwy naskórek. Awokado nadaje się też jako komponent do sporządzenia maseczek - zarówno na skórę jak i włosy. Niweluje podrażnienia i głęboko nawilża. 

Jakie awokado najlepiej wybierać?

Awokado nie rośnie w naszym warunkach klimatycznych - owoce do Polski sprowadzane są z krajów Ameryki Północnej, Południowej i Azji. W supermarketach najczęściej spotkamy twarde i niedojrzałe, dlatego po zakupie konieczne jest, by potrzymać je 2-3 dni w temperaturze pokojowej, aż delikatnie zmiękną. Jeśli jednak kupujesz awokado już dojrzałe, to obejrzyj je dokładnie. Często takie, które ma na sobie wiele czarnych plamek jest zepsute i nie nadaje się do jedzenia. 

Jeśli chcesz włączyć awokado do swojej diety, a jego mdły smak ci nie odpowiada, to spróbuj przyrządzić pastę guacamole. Wystarczy dodać czosnek, sok z cytryny i przyprawy, a stworzysz smaczny dodatek do pieczywa. Staraj się jeść awokado regularnie. O tym, jaki ma wpływ na zdrowie i samopoczucie,  przekonasz się na własnej skórze - szybciej, niż myślisz. 

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje