Reklama

Reklama

Naturalne metody na obrzęki i kurcze nóg

Przykre objawy możesz zwalczyć, stosując proste domowe kuracje. Oto nasze wskazówki!

Wiele z nas zna uczucie tzw. ciężkich nóg po długim dniu pracy. Nieraz budzą nas w nocy bolesne kurcze. Silnych dolegliwości nie należy lekceważyć, bo mogą świadczyć o kłopotach z krążeniem krwi i tendencji do żylaków. Lekkie objawy pokonasz sama. Podpowiadamy, jak to zrobić.

Obrzęki: ziołowe napary i okłady

Reklama

Siedząca lub stojąca praca, dieta bogata w sól, a także dostarczanie organizmowi zbyt małej ilości wody mogą powodować obrzęki. Jak je złagodzić?

Herbatka z ziela skrzypu. Torebkę herbatki zalej 3/4 szklanki wrzątku i zaparzaj przez 15 minut. Pij 3 razy dziennie.

Odwar z korzenia pietruszki. Łyżkę korzeni zalej szklanką zimnej wody, doprowadź do wrzenia. Gotuj 5 minut, odcedź. Pij 2 razy dziennie po szklance.

Moczopędne warzywa i owoce. Seler, ogórki, pomidory, szpinak czy arbuzy i melony to naturalne diuretyki, czyli produkty ułatwiające usuwanie nadmiaru wody z organizmu. Postaraj się dodawać je do każdego posiłku, a zapomnisz o obrzękach.

Odwar z kłączy perzu. 2 łyżki kłączy zalej 2 szklankami wrzątku, a następnie gotuj na małym ogniu pod przykryciem przez około 15 minut. Pij po pół szklanki kilka razy dziennie, godzinę po posiłku. Kuracja powinna trwać około 4 tygodnie.

Schłodzone liście kapusty. Kilka liści schłodź w zamrażarce. Wyjmij i delikatnie rozbij tłuczkiem tak, aby puściły sok. Przykładaj do obrzękniętych łydek, aż staną się ciepłe.

Kompres z arniki i altacetu. Kup w aptece nalewkę z arniki (bez recepty, ok. 4 zł). Łyżkę nalewki wymieszaj z 3 łyżkami rozpuszczonej w wodzie tabletki altacetu (tabletkę rozpuść w 1/4 szklanki ciepłej wody). Zmocz gazę i przyłóż na około godzinę.

Opatrunek z płatków owsianych. Do łyżki płatków owsianych dodaj po łyżeczce kwiatów kasztanowca oraz liści babki lancetowatej. Wymieszaj na papkę z gorącą wodą. Mieszankę przenieś na rozłożoną gazę, przyłóż do opuchniętego miejsca, przykryj ceratką i trzymaj przez około 45 minut.

Okłady z owsa. Słomę owsianą (0,2 kg) pokrusz i gotuj pół godziny w małej ilości wody. Ciepłą papkę stosuj jako kompres - owiń w gazę i trzymaj na skórze przez ok. 20 minut.

Kurcze: masaże, olejki

Bolesne skurcze łydek często dają o sobie znać w nocy, zakłócając odpoczynek. Zwykle świadczą o tym, że w organizmie brakuje wapnia, potasu lub magnezu. Czasem pojawiają się, bo za mało pijemy. Mogą je wywołać także cukrzyca, wahania ciśnienia krwi, leki przeczyszczające. Podpowiadamy, jak się ich pozbyć.

Terapia olejkami. Do bolącego miejsca przyłóż ciepły kompres nasączony wodą z dodatkiem poprawiających krążenie olejków: lawendowe-go, majerankowego lub imbirowego. Ten ostatni możesz wsmarować bezpośrednio w bolący mięsień: wystarczy, że jego 2 krople rozpuścisz w odrobinie oliwy lub oleju.

Herbatka ziołowa. By ją przygotować, wymieszaj trzy łyżki kłącza perzu z dwiema łyżkami ziela nawłoci. Dodaj jeszcze dwie łyżki suszonych liści poziomki. Następnie łyżkę mieszanki zalej filiżanką wrzątku. Parz pod przykryciem przez 15 minut. Przecedź. Pij 3 filiżanki herbatki dziennie. Najlepsze efekty uzyskasz stosując napar przez trzy tygodnie.

Rozciąganie mięśni. Kiedy złapie cię skurcz, oprzyj się rękami o ścianę, wyciągając bolącą nogę daleko do tyłu. Pamiętaj, że stopa musi przylegać do podłoża.●Ciepły kompres. Na bolesny kurcz w nocy pomaga okład nasączony ciepłą wodą wymieszaną z miodem i octem.

Masaż zmniejszający obrzęk łydek oraz ud

Uczuciu tzw. ciężkich nóg zapobiega drenaż limfatyczny. Posmaruj dłonie oliwką do masażu.

1. Powoli i delikatnie przesuwaj całymi dłońmi po skórze: od palców stóp do pachwin.

2. Oprzyj dłonie na udach i w kierunku pachwiny wykonuj ruch podobny do poruszania się gąsienicy. Najpierw przesuwaj po skórze uda nadgarstek, a potem dołączaj palce.

3. Ułóż ręce w okolicach kostki i powoli przesuwaj je w kierunku kolana, masując ciało. Na skórze intensywnie wykonuj palcami nieduże kółeczka.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje