Reklama

Reklama

Naturalne sposoby na ból głowy

Leki przeciwbólowe to szybkie, ale niejedyne rozwiązanie w sytuacji, kiedy boli nas głowa. Możemy sobie pomóc bez chemii i uniknąć skutków ubocznych. Oto sposoby.

Tabletka przeciwbólowa to dobre rozwiązanie, gdy ból głowy pojawia się rzadko, ale jest na tyle silny, że potrzebujesz szybkiej pomocy. Natomiast gdy głowa tylko ćmi, ból "rozkręca" się powoli, ale za to dokucza ci niemal codziennie, uśmierzanie go środkami przeciwbólowymi ma swoje konsekwencje.

Reklama

Badania naukowców wykazały, że długotrwałe przyjmowanie leków przeciwbólowych, szczególnie tych z kofeiną lub kodeiną, może w końcu przynieść odwrotny skutek - lek zamiast łagodzić ból, będzie go nasilał. Poza tym leki te nie są obojętne dla śluzówki żołądka i dwunastnicy. Mogą ją podrażniać i powodować dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego.

Lepiej więc sięgnąć po środki naturalne. Działają wolniej i na każdego inaczej - słabiej lub mocniej. Ale praktycznie nie mają skutków ubocznych.

PRZESADZIŁAŚ Z KAWĄ? WYPIJ KILKA SZKLANEK WODY MINERALNEJ

Filiżanka czarnej kawy często wręcz jest polecana na ból głowy. Pod warunkiem jednak, że nie przesadzisz z jej ilością. Jeśli w ciągu dnia wypijesz kilka espresso, głowa może boleć cię na skutek odwodnienia organizmu.

Kofeina zwiększa bowiem przepływ krwi przez nerki i przez to działa moczopędnie. Jeśli więc pijesz bardzo dużo kawy, wydalasz więcej wody niż przyjmujesz z napojem. Pilnuj więc prawidłowego nawodnienia, popijając również małymi łykami wodę mineralną. Gdy dodasz do niej sok wyciśnięty z cytryny, listki świeżej melisy lub mięty, ból głowy minie szybciej.

PRZERWIJ PRACĘ PRZY KOMPUTERZE - PRZEZ 5 MINUT MASUJ KARK I SKRONIE

Kiedy długo pracujesz przy komputerze, pochylasz głowę do przodu. Spędzenie kilku godzin w takiej pozycji powoduje długotrwałe napinanie mięśni i obciążenie kręgosłupa szyjnego. Możesz wtedy odczuwać ból karku i głowy. Gdy tylko poczujesz, że ból się rozpoczyna, zrób sobie krótką przerwę i zastosuj wybrany masaż akupresurowy.

Uciskaj środkowym palcem, przez 2 minuty, punkt między brwiami, tuż nad nasadą nosa. Powtórz od 3 do 5 razy. Palcami wskazującymi uciskaj skronie przez 15-20 sekund. Następnie wykonaj w tym samym miejscu, tym samym palcem małe kółka, nie odrywając go od skroni.

Zrób masaż punktu położonego w mięsistej części dłoni między kciukiem a palcem wskazującym. Miejsce na lewej dłoni ściskaj kciukiem prawej ręki przez minutę. Powtórz to samo na prawej dłoni.

JEŚLI TO BYŁ WYJĄTKOWO NERWOWY DZIEŃ, POĆWICZ GŁĘBOKIE ODDECHY

Aby stłumić jak najszybciej ból głowy wywołany napięciem nerwowym, np. gdy czekasz na ważną wiadomość, wykonaj krótkie ćwiczenia oddechowe, które pozwolą rozluźnić spięte mięśnie i odwrócą myśli od stresującej cię sprawy. Gdy jesteś w pracy, możesz robić je przy biurku.

Siedząc na krześle, zrób wdech i delikatnie odchyl głowę w tył, spójrz na sufit. Uważaj jednak, by nie przechylić głowy zbyt mocno, bo to mogłoby spowodować ucisk na szyjny odcinek kręgosłupa. Potem zrób wydech i opuść głowę tak nisko, by oprzeć brodę o klatkę piersiową. Powtórz 3-5 razy. Następnie zastosuj energiczne oddychanie brzuszne. Najpierw mocno wydmuchuj powietrze, a potem wciągaj je przez usta.

Pracuj przeponą tak, by podczas wdechu brzuch się unosił, a podczas wydechu - opadał. Połóż na nim dłoń i sprawdzaj, czy się porusza. To oznacza, że dobrze ćwiczysz. Jeśli czujesz, że kręci ci się w głowie, oddychaj wolniej. Ćwicz dwie minuty, powtarzaj kilka razy w ciągu dnia.

CZUJESZ, ŻE ZBLIŻA SIĘ ATAK MIGRENY? PRZYKŁADAJ KOMPRESY Z OLEJKAMI

Gdy atak migreny jest blisko, a ty mimo wszystko starasz się ograniczyć przyjmowanie leków przeciwbólowych, zacznij od kompresów. Pomagają zimne okłady przykładane na czoło. Możesz też nacierać czoło i skronie olejkami aromatycznymi, np. z mięty pieprzowej, eukaliptusa, cytryny.

Rozpuść 6-7 kropli olejku w szklance wody. Namocz w niej ściereczkę, wyciśnij wodę i przyłóż na czoło. Połóż się w ciemnym pokoju. U niektórych osób bólom migrenowym skutecznie zapobiegają zioła o działaniu odprężającym. Przygotuj napar z mieszanki ziół: melisy, czarnego bzu, lipy lub miłorzębu. Najlepiej działa, gdy jest świeżo zaparzony i jeszcze ciepły. Łyżeczkę ziół zalej gorącą, ale nie wrzącą wodą. Po 10 minutach, odcedź i wypij.

PRZY NISKIM CIŚNIENIU ATMOSFERYCZNYM JEDZ WIĘCEJ WĘGLOWODANÓW

U meteopatów, czyli osób wrażliwych na zmiany pogody, bóle głowy pojawiają się najczęściej przy zmiennej aurze, zróżnicowanym zachmurzeniu, ulewach, silnym, zachodnim wietrze. Zapowiadają przechodzący front atmosferyczny i związane z nim skoki ciśnienia.

Jeśli więc czujesz, że tego dnia pogoda nie będzie dla ciebie łaskawa, spróbuj nieco zmienić swoją dietę. Aby zapobiec atakowi bólu głowy w ciągu dnia, jedz regularnie co trzy, cztery godziny, by nie dopuścić do skoków glukozy we krwi. Szczególnie zwróć uwagę, by tego dnia znalazły się w twoich posiłkach węglowodany złożone. Na śniadanie przygotuj owsiankę, na obiad np. razowe spaghetti z sosem bolognese, na kolację zjedz warzywa z kaszą.

BÓL GŁOWY PRZED MIESIĄCZKĄ ZŁAGODZĄ NAPARY Z WROTYCZA

Wrotycz, czyli złocień maruna, to popularne zioło rosnące na naszych łąkach. Herbatka z niego jest skuteczna w zapobieganiu bólom głowy spowodowanymi miesiączką. Łyżkę suszonych ziół zalej szklanką gorącej wody, zaparzaj 7 minut pod przykryciem i odcedź. Aby zapobiec bólom głowy przed miesiączką, pij filiżankę naparu 3 razy dziennie przez tydzień przed pojawieniem się menstruacji.

GDY PRZESADZIŁAŚ Z KOLACJĄ, POMOŻE IMBIR I CYNAMON

Niektóre produkty wywołują silny ból głowy nie tylko u osób skłonnych do migreny. Na liście najczęściej obwinianych są wędzone wędliny i ryby, sery (np. pleśniowe, gorgonzola, parmezan) oraz marynaty, oliwki, pieczywo na zakwasie, owoce cytrusowe, czekolada i orzechy.

Ból może też pojawić się po czerwonym winie oraz napojach słodzonych aspartamem. Aby wyciszyć dolegliwość, przygotuj sobie napój imbirowy. Przyprawa ta hamuje mdłości i wymioty, jest pomocna przy bólu głowy, doskonale sprawdza się przy dolegliwościach spowodowanych przejedzeniem.

Zaparz słabą czarną herbatę, dodaj do niej plasterek imbiru i cytryny oraz kilka zmiażdżonych goździków. Możesz też przygotować sobie pastę z cynamonu zmieszanego z wodą. Nałóż papkę na skronie, połóż się wygodnie i odpocznij przez kwadrans. Potem zmyj pastę.

PODCZAS UPAŁÓW MOGŁAŚ SIĘ ODWODNIĆ. PIJ DUŻO WODY!

Pragnienie to już alarmowy sygnał twojego organizmu, że jest odwodniony. Na skutek tego pojawia się m.in. ból głowy. Jeśli natychmiast uzupełnisz poziom płynów, dolegliwość minie, ponieważ nawodnisz tkankę mózgową. Najlepiej zrobić to, pijąc małymi łykami chłodną wodę mineralną, niegazowaną.

Według zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia dorosły mężczyzna powinien wypijać 2,5 l płynów na dobę, a dorosła kobieta 2 l. Ale w upały wszystkim zaleca się picie dodatkowo o litr płynów więcej. Ważne jest też to, co pijesz. Po słodkich napojach głowa nie przestanie cię szybko boleć, bo cukier hamuje wchłanianie płynów w przewodzie pokarmowym. 60-80 proc. tego, co pijesz, powinna stanowić woda. Może to być również woda gazowana, jeśli nie masz problemów gastrycznych.

Anna Gumowska

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje