Naukowcy zidentyfikowali geny powiązane z migreną

Naukowcy zidentyfikowali trzy geny powiązane z migrenowym bólem głowy i odkryli, że ryzyko tej przypadłości rośnie o 10-15 proc. u osoby, które odziedziczą jeden z tych trzech genów.

Migrenowe bóle głowy - nieprawidłowość reakcji komórek nerwowych na bodźce - charakteryzują powracające ciężkie bóle, którym często towarzyszą nudności oraz nadwrażliwość na światło i hałas.

Podczas badania materiału genetycznego ponad 23 tys. kobiet, w tym ponad 5 tys. cierpiących na migreny, naukowcy znaleźli związek między bólami głowy i mutacjami w trzech genach: TRPM8 (który ma wpływ na wrażliwość na zimno i ból), LRP1 (gen odpowiedzialny za przekaz sygnału między neuronami) oraz PRDM16.

- Mimo, że migrena wciąż nie jest do końca zbadana, a jej przyczyny są trudne do jednoznacznego wskazania, zidentyfikowanie tych mutacji genetycznych pomaga zrozumieć biologiczne podłoże tej częstej, osłabiającej przypadłości - oświadczył dr Daniel Chasman, profesor na wydziale medycyny profilaktycznej w Brigham and Women's Hospital oraz w Harvard Medical School, który przewodniczył badaniom.

Jeden z ekspertów zajmujący się migreną nazwał wyniki badań "bardzo ekscytującymi".

- Przez długi czas uważano, że migrena jest efektem wielu różnych mutacji genetycznych - tłumaczy dr Audrey Halpern, profesor kliniczny na wydziale neurologii NYU Langone Medical Center w Nowym Jorku. - Teraz już wiemy, że migrena to schorzenie, które chakateryzuje zaburzony proces sensoryczny.

Chociaż autorzy badań uważają, że wyniki są zachęcające, nie ma wątpliwości, że potrzebne są kolejne badania, by lepiej zrozumieć jak każdy z tych trzech genów jest związany z migreną.

Halpern również się zgadza, że przed nią kolejne badania, które będą mieć na celu odkrycie pochodzenia migreny.

- Obecne badania pomogą nam w pełni zrozumieć, co się podczas bólów migrenowych, ale musimy się jeszcze wiele dowiedzieć - powiedziała. - Zawsze wiedzieliśmy, że to w jakimś stopniu przypadłość genetyczna, ale przez ostatnie 10 lat skupiano się na tym, że migrena jest dolegliwością neurologiczną. Te badania łączą te dwa podejścia.

tłum. MT