Reklama

Reklama

​Nie zapominaj o nasionach! Są zdrowe nie tylko dla ptaków

Zawierają mnóstwo witamin i minerałów, a do tego są niezwykle pożywne, zapewniając uczucie sytości na dłużej. Nasiona powinny na stałe zagościć w naszym menu, jako zdrowy dodatek do potraw lub samodzielna przekąska, po którą możemy sięgać bez wyrzutów sumienia.

Jeśli zależy nam na urozmaiceniu diety, zwróćmy większą uwagę na nasiona. Stanowią one prawdziwą skarbnicę witamin i minerałów, zawierając przy tym pokaźne ilości błonnika i zdrowych tłuszczów, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Ich smak wzbogaca potrawy, czyniąc z nich nie tylko zdrowe, ale i pyszne uzupełnienie jadłospisu. Warto mieć pod ręką pożywne nasiona również wtedy, gdy dopada nas ochota na przekąskę. Dzięki nim podjadanie, które jest powszechną tendencją w czasie izolacji, nie będzie generować tak dużych wyrzutów sumienia.

Reklama

Do najpopularniejszych nasion należą nasiona słonecznika. Choć nie są tak gloryfikowane jak nasiona chia czy lnu, dostarczają wielu cennych składników, wśród których królują zdrowe kwasy tłuszczowe i białko. 

- Obecność wielonienasyconych kwasów tłuszczowych pozytywnie wpływa na układ sercowo-naczyniowy, zmniejszając ryzyko chorób serca. Błonnik i białko zapewniają natomiast uczucie sytości na dłużej, co zapobiega przybieraniu na wadze - wyjaśnia w rozmowie z "Time" dietetyczka Alissa Rumsey.

Nasiona słonecznika posiadają, jak wskazuje ekspertka, znacznie więcej zalet. Są bogate w witaminę E, która ma właściwości przeciwzapalne, mają w sobie korzystną dla układu nerwowego witaminę B6, a także fosfor, miedź, selen, mangan oraz wspierający układ odpornościowy i metabolizm cynk. W nasionach tych znajdziemy także cenny magnez.

- Magnez stabilizuje poziom cukru we krwi i wzmacnia układ kostny. Pomaga również regulować funkcje nerwów i mięśni - tłumaczy dietetyk Brian St. Pierre.

Zbilansowany jadłospis obyć się nie może także bez wspomnianych nasion chia i lnu. Te pierwsze słyną z niesamowitych prozdrowotnych właściwości. Kryją w sobie więcej drogocennych kwasów omega-3 niż osławiony łosoś atlantycki, zawierając przy tym więcej żelaza niż szpinak. Pod względem zawartości wapnia przewyższają z kolei mleko. Magnez, potas, fosfor, cynk - tych składników również nie brakuje w nasionach chia, które sprawdzą się m.in. jako dodatek do sałatek i dietetycznych deserów.

Podobnie imponującym składem charakteryzują się nasiona lnu, które słyną ponadto ze skuteczności we wspomaganiu odchudzania. Substancje zawarte w lnie chronią również ściany wewnętrzne przewodu pokarmowego, dzięki czemu są polecane osobom zmagającym się z dolegliwościami żołądkowymi i jelitowymi. Przyrządzając kolejny posiłek, nie zapomnijmy o dodaniu doń garści pożywnych i wypełnionych witaminami i minerałami nasion. Nie tylko urozmaicimy w ten sposób swoją codzienną dietę, ale także zadbamy o zdrowie.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje