Odchudzaj się ze smakiem

Po kilku dniach na diecie masz dość pozbawionych smaku produktów i dajesz się skusić smakowitym, ale kalorycznym kąskom. Tymczasem dieta może być odchudzająca i smaczna.

Diety odchudzające nie muszą być niesmaczne; ważne, aby zawierały produkty mniej kaloryczne, ale różnorodne i dobrej jakości - mówili lekarze we wtorek na spotkaniu z dziennikarzami w Warszawie.

Reklama

Jak podkreśliła prof. Barbara Zahorska-Markiewicz, prezes Polskiego Towarzystwa Badań nad Otyłością, diety odchudzające w zasadzie nie powinny się różnić od prawidłowej, zdrowej diety, z tą różnicą, że muszą dostarczać mniej kalorii.

Według specjalistki, głodówki i diety bardzo niskokaloryczne nie są dobre, bo nie dają długotrwałych efektów - szybko się po nich tyje i to nawet więcej niż przed odchudzaniem (tzw. efekt jo-jo).

Zdrowa bo urozmaicona

Bardzo niekorzystne dla zdrowia jest stosowanie tzw. diet jednoskładnikowych, np. ryżowej czy kapuścianej oraz diet, w których źródłem energii jest jedna grupa związków, np. wysoko- tłuszczowych czy wysoko-węglowodanowych. W doborze diety, powinniśmy się kierować jakością i różnorodnością produktów.

Dla odchudzania, najlepsze są diety z obniżoną ilością tłuszczów i węglowodanów oraz ze zwiększonym udziałem białka, jako źródła energii (z 15 proc. do 20-25 proc., a nawet 30 proc.). Białko w diecie daje efekt nasycenia, sprzyja obniżeniu poziomu trójglicerydów i zmniejszeniu objętości tłuszczu trzewnego, uważanego za najgroźniejszy dla zdrowia oraz zapobiega utracie masy mięśniowej.

Ale i w tym przypadku zaleca się rozsądek. Diety wysokobiałkowe nie powinny być stosowane zbyt długo oraz u pacjentów z chorobami nerek czy wątroby. Produkty metabolizmu białka obciążają te narządy i mogą prowadzić do problemów zdrowotnych.

Istotne miejsce w diecie odchudzającej zajmuje wapń, który ułatwia lipolizę, czyli proces rozkładu tłuszczów. Trzeba go jednak przyjmować w postaci produktów naturalnych (jak mleko i jego przetwory, orzechy). Wapń z preparatów nie jest skuteczny.

Ile trzeba wypić?

Bardzo ważne przy odchudzaniu się jest picie. Osoby ze skłonnością do tycia mają obniżone pragnienie, a powinny pić 2 litry niesłodzonych płynów dziennie, najlepiej niegazowanej wody mineralnej. Zdaniem prof. Zahorskiej-Markiewicz, podstawowym elementem zdrowej diety, nie tylko odchudzającej powinny być warzywa i owoce. Warzywa mają tę przewagę, że zawierają mniej cukru od owoców i są mniej kaloryczne.

Odchudzaj się ze smakiem

Specjalistka podkreśliła, że dieta odchudzająca nie musi być niesmaczna. Trzeba tylko nauczyć się stosować w niej niskokaloryczne zamienniki dla tuczących produktów. Bardzo ważne jest byśmy na stałe zmodyfikowali swój jadłospis i przestawili się na dietę niskokaloryczną. Jej zdaniem, stosowanie różnych preparatów odchudzających nie rozwiązuje problemu otyłości, a może być niebezpieczne.

Dowiedz się więcej na temat: dieta | diety

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje